Fotoutmaning / Litteraturnörderi

Höstens tegelstenar!

Jag hittar fredagens fototema inne hos Sinneskatten:

”Hösten knackar på och hur ser det ut hos dig?”

Jag har så smått börjat återhämta mig från feberfrossan, i dag har jag faktiskt orkat vara uppe en stund, men några längre utflykter blir det inte. Så bilderna på höstens framfart kommer från min egen trädgård:

IMGP5648 IMGP5653 IMGP5657

Våra fina falska ornäsbjörkar har börjat gulna och tappa sina löv, som sprider sig över gräsmattan (som borde få sig en klippning innan snön). Jag ÄLSKAR höst, ser fram emot den friska kylan och de fina färgerna. Rött och grönt, det är de färger jag gillar allra mest. Så även om jag älskar mina björkar hade jag nog gärna planterat en rönn någonstans i trädgården för att höjt upp höstkänslan ytterligare några snäpp!

Men så mycket höst är det inte än, kommer du ihåg att jag skänkte bort all min rabarber i somras? så här ser det ut i trädgården idag, det blir en skörd till!

IMGP5642

Fler höstrapporter hittar du HÄR!

Hos Lyran hämtar jag dagens tematriss!

”Just nu tycks jag ha hamnat i ett oplanerat tegelstensläsande, men jag varvar med lite tunnisar däremellan. Var går egentligen gränsen mellan en normaltjock bok och en tegelsten? Ja, det får ni avgöra själva. Inspirerad av mitt läsande av Ulysses och Wolf Hall är veckans tema tegelstenar. Berätta om tre minnesvärda tegelstenar!”

Jag skrev ett inlägg om tegelstenar i en annan utmaning, men där handlade det enbart om antalet sidor, den här gången ska det vara tegelstenar som är minnesvärda, så jag tänkte inrikta mig på författare som skrivit minnesvärda tegelstenar… Fast det blir nog ungefär samma böcker ändå. Jag tror inte ens envisa jag skulle fortsätta att läsa en tegelsten om jag inte uppskattade den..

1; James Clavell. Jag läste honom mycket när jag var ung, och dessutom på engelska. Maffiga och oerhört spännande böcker. Nu är jag för lat för att läsa på engelska, när jag var ung var det inget hinder alls… Jag läste King Rat, Shogun, Noble House, Whirlwind  och Gai-jin. Sidantalet i nästan alla av dem ligger på minst 1100 sidor upp mot nästan 1400…

2; Vikram Seth, En passande ung man, innehåller drygt 1200 sidor. Den här boken sträckläste jag under en extra semestervecka i slutet av en sommar då jag jobbat mycket. Min chef skickade hem mig för att vila, och jag låg på balkongen i en hängmatta hela veckan och läste bland annat den här. Den har massor av olika parallella historier, i stort och i smått, och jag tror att jag lärde mig massor om Indien, inom politik, historia och kultur.

3; Jean M Auel. Hon hör egentligen inte hemma här, eftersom hennes böcker enskilt inte når upp till de 1000-sidor jag nog ser som den gräns som beslutar om en bok är en tegelsten eller ej. Men eftersom jag läst alla böckerna om Ayla så blir de tillsammans en rejäl tegelsten av de fem första. Som jag nu tror jag behöver repetera för att förstå något av den sjätte boken, De målade grottornas land (på drygt 600 sidor). Totala antalet sidor på de fem första böckerna (Grottbjörnens folk, Hästarnas dal, Mammutjägarna, Stäppvandringen, Nionde grottan) ligger på nästan 3500 sidor, när ska jag hinna läsa om det? Men jag har gillat Ayla, hon är en stark kvinna in extreme!

Fler tegelstenar hittar du HÄR!

24 thoughts on “Höstens tegelstenar!

  1. Älskar din ornäsbjörk å är väldigt impad över att du vet vad den heter;-)
    Å av dina tegelstenar känner jag igen två. Clavell är ju kult, gud vad jag älskade dessa tegelstenar.
    Åsså Hean M Auel som började såååååå bra… å slutade i katastrof. Den sista boken om Ayla var ju oläsbar enligt mig.

    Fortsätt krya på dig nu!

  2. Jeg ble slett ikke betatt av Jean M Auel. Faktisk så slet jeg med å komme gjennom den først og siden ble det ikke noe mer.
    Høstbilder ble det hos deg. Lekre, og det er kjekt med enda en omgang rabarbra 🙂
    Ha en flott kveld og bli nå rask 🙂

  3. Så vackra löv den har Ornäsbjörken. Annars är gula björklöv lite trista… Festligt med en till skörd rabarber! Krya på dig från förkylningen så du kan ut o njuta av den härliga hösten!

  4. Våra björkar är oxå gula, tror det varit för torrt för dem i år. Vi har ju en stor lönn på gården och den har några grenar som blivit lila löv på, resten är fortfarande grönt.Jag gillar oxå hösten fram till november, sedan blir det bara regnigt och grått. Hoppas det går bra med veterinärbesöket, håller tummarna blåa för din fina kisse ♥ kram

  5. Det är så roligt att ha med sig kameran på hösten, kunna fota alla fina färger man ser dagligen och framförallt hur det förändras i sina skiftningar.

    Kram

  6. Vad fint du har det i din trädgård! jag fick nog av syrenbusken och klippte bort hälften men här har det också börjar komma upp igen. Det måste nog vara för att det fortfarande är ganska varmt för årstiden.
    Kram!

  7. höstens framfart har inte kommit riktigt så långt här hos mig, fina bilder
    jag har inte läst alla Auels böcker, jag tror att det är de tre första bara, tyckte du lika mycket om de sista som de första?
    kramar

  8. Jag gillar inte tjocka böcker. Vill gärna ”ha läst” många men tycker det är rätt jobbigt när jag håller på. Därför är det en fördel när de är lättlästa och tunna. En del fastnar jag ju i såklart, men ofta vill jag ”avverka” dem. Lika med filmer, vill ha sett dem men blir rastlös när jag ser dem. Tack och lov för reklampauser så man kommer ifrån ett tag eller att spela in!

  9. Jag tycker att det är kul att läsa vad folk definierar som tegelstenar 🙂 För mig går gränsen vid över 500 sidor. Det är ungefär gränsen för när det blir bekvämt att hålla en bok.

  10. Fina bilder! Hoppas du mår bättre! Kikade lite i min bokhylla, funderade över om jag i huvudtaget läst en bok på över 1000 sidor. Insåg snabbt att de tjockaste böckerna inte alltid hade flest antal sidor. Antar att bl.a. tjockleken på papper har betydelse. Fick 2 böcker av mamma som såg lika tjocka ut. Hon sa att de var båda var bra men att den ena konstigt nog hade tagit längre tid att läsa. Jag tittade på sidantal och det skiljde ett par hundra sidor. Plus att den tjockaste hade mindre text, så det var inte så konstigt 🙂

Kommentera

