Bloggtips / Fotoutmaning / Litteraturnörderi

Flytande triss och boktag!

VECKANS TEMA

”… är FLYTANDE. Vilka flytande motiv hittar du? Fotografera och visa i en Fototriss!”

Eftersom jag ändå påstår att min blogg ska innehålla filosofiska funderingar så kan jag inte låta bli att tolka det här trisset som ”Panta rei”, allt flyter… Ett uttryck som tillskrivs filosofen Herakleitos och som ungefär står för att allt förändras, inget förblir det samma… Så här kommer mitt bidrag!

IMG_5464 IMG_5470 IMG_5473

Jag har blivit taggad av MsHisingen att svara på några frågor om sommarens läsning.

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?

Livlinan av Harlan Coben, eftersom han är en favoritförfattare (bara han håller sig ifrån grabbigheten som ibland smyger sig in) och den här boken har legat i min läsahög allt för länge.

Yarden av Kristian Lundberg, eftersom det är en författare jag läst om i andra bloggar och det är dags att testa om jag kan lita på den sortens tips…

Extra bekvämt på Safariklubben av Alexander McCall Smith, eftersom jag blivit så irriterad på hans gubbiga böcker om livet på Scotland street och om Isabel Dalhousie i Edinburgh. Jag måste se om jag fortfarande kan uppskatta den kvinnliga detektivbyrån i Botswana…

Gengångare av Jo Nesbö, ännu en favoritförfattare vars bok blivit stående allt för länge. I hans fall eftersom jag blev så besviken på Huvudjägare så nu är det dags att se om hans böcker om Harry Hole fortfarande är bra…

Förlåt min vrede av Dan Butler och Dag Öhlund, eftersom jag ändå måste kämpa vidare med dem, trots deras extremt stereotypa kvinnoporträtt och vidriga psykopat till skurk. Som dessutom kom undan… Alltså måste jag läsa vidare i böckerna om polisen Jacob Colt och se om Christpher Silfverbielke får sitt rättmätiga straff någon gång… Gissar att jag kommer att bli förbannad många gånger när jag läser den här och efterföljande böcker, så jag får passa på under semestern…

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?

Jag kämpar just nu med Bloggdalas senaste bokcirkelbok, ”Rövarbruden” av Margaret Atwood. Av någon anledning har jag enormt svårt att komma in i den, men jag vill ta mig igenom den så jag kn välja något annat att läsa…

3. Var är bästa stället att läsa i sommar?

I min härliga hängstol vid dotterns damm, förstås!

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?

I sängen eller soffan, antingen för att det regnar eller är för stark sol ute…

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?

Jag är lite sugen på att läsa ”En man som heter Ove” av Fredrik Backman. Jag läser hans blogg och skrattar alltid, om boken är lika rolig så kommer den att bli sommarens gladstund! Men jag har inte köpt den än, så jag får se om det ryms några bokinköp i sommar…

6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?

Jag gillar inte att ge boktips. Jag har gjort det några gånger, och mina tips har INTE uppskattats… Men just nu hoppas jag på att mina barn ska läsa de fem böckerna (och kanske den sjätte, den har jag inte läst själv…) i triologin (!) ”Liftarens guide till Galaxen”. Sonen började förra sommaren, och skrattade högt nästan hela tiden han läste, men sen skulle boken tillbaka till biblioteket och läsandet tog slut. Nu har jag äntligen letat fram mina böcker och hoppas de ska ge sig på dem!

7. Strand eller hängmatta?

Hängmatta, i skuggan!

 8. Deckare eller roman?

Jag läser just nu i princip bara deckare, och med tanke på hur svårt jag har att ta mig igenom ”Rövarbruden” (som väl får kännetecknas som ”roman”, även om ”roman” för mig annars är all skönlitteratur, inklusive deckare…) så väljer jag helt klart ”Deckare”!

9. Favoritgenre?

Kriminalromaner, med de vidrigaste mördarna! Fast fortfarande med verklighetsförankring, jag vill inte det ska vara för orealistiskt eller övernaturligt…

10. Tagga 3 andra!

Jag utmanar några av mina grannar i Bloggdala: Ensamma mamman downshiftar, Tråktanten och Ergo Sum!

Jaha, det var det! Nu blir det bloggpaus ett tag för i morgon återgår jag till jobbet och rivstartar med en hel veckas tjänsteresa! Känns faktiskt rätt skönt. Både att börja jobba igen och att börja genom att resa! På resan ska jag mest bara sitta med och lyssna på utbildningar, och det känns som en lagom mjukstart. Dessutom slipper jag träffa min chef och vissa av mina kollegor, det är oxå en mjukstart jag behöver. Ha det så bra så ses vi på lördag!

61 thoughts on “Flytande triss och boktag!

  1. Oj vad jag känner igen mig…som tur är skriver Harlan så bra att jag har överseende med den ibland uppdykande grabbigheten 🙂
    Hoppas du hinner läsa de böcker du vill läsa i sommar…jag märker nu redan att jag inte kommer att lyckas med det 🙂
    Ha det bra!

Kommentera

