Fotoutmaning / Litteraturnörderi / Utmaning

Ordlös lördag: Nationaldagen

Lördagens fotoutmaning, ordlös lördag: Nationaldagen:

IMG_5442

Och sen raka motsatsen till ordlöst, en bokbloggsjerka!

  • 0

     

    Sh

  • e

jerka11

Bokbloggsjerkat hittar du inne på Annikas bokblogg och den här helgen ställer hon frågan:

”Hur ”genrebunden” är du? Det vill säga vad förväntar du dig av en bok som är kategoriserad i en viss genre?”

Först tyckte jag det här var svårt och var osäker på om jag skulle vara med eller ej. Men jag grodde på frågan ett tag och försökte reda ut hurdan jag är. Jag är just nu extremt kategoribunden när jag väljer böcker. Jag väljer nästan enbart kriminalromaner. Jag har långt ifrån alltid varit sådan, men just nu är det den genren som tilltalar mig mest.

Men det bästa jag vet är när en bok överraskar mig! När den INTE följer den givna mallen, när författaren är nyskapande och kommer med en ny vinkling inom en klassisk genre. Så jag skulle säga att även om jag är genrebunden i mitt VAL av böcker så är jag det INTE när jag sen läser dem. Jag uppskattar om författaren tillåter sig avsteg från mallen, så länge som jag fortfarande kan gripas av boken och fascineras av handlingen. Om jag inte gör det, då gillar jag inte avsteget, men om jag inte gör det då hade jag nog inte gillat boken även om den följt mallen. Det handlar mer om HUR författaren skriver än om VAD… Låter det förvirrat? Jag är rätt förvirrad…

23 thoughts on “Ordlös lördag: Nationaldagen

  1. Kommentar till bilden: Jag firar inte nationaldagen. Jag tycker det är helt ok för de som vill att fira den i massor, så länge som det verkligen är ett firande och inte ett uteslutande. Så länge alla som bor och verkar i Sverige, eller som känner sig som svenskar, är välkomna, då är det OK för mig. Själv är jag mer norrländsk än svensk och gillar egentligen inte gränser som delar upp länder. Tänk så härligt om vi istället kunde röra oss fritt, och få vara precis vem vi ville hela tiden, det skulle jag gilla. Men jag gjorde i alla fall en rabarberpaj på mina egna rabarber som vi åt må nationaldagen, så det får symbolisera dagen för mig!

  2. Jo men, avsteg inom genren gillar jag! Jag vill gärna bli överraskad. Sen är det ju vissa grundläggande saker som man förväntar sig, ett brott i en kriminalroman t ex 🙂

  3. Visst väl att det var en rabarberpaj du bljöd på i inlägget. Men en sak som jag inte förstår är att den stackars pajen måste drunkna i vaniljsås;-) Tror nog att du också äter semlor i varm mjölk;-)
    Vad gäller böcker så är jag just nu aockså totalt insnöad på deckare, men jag är periodare;-)

  4. Jeg er ikke så opptatt om den enkelte forfatter følger den ”slagne landevei” i sin bok. Genrebundet er jeg heller ikke, Nærmere altetende, tror jeg. Men har ikke boken tatt tak i tankene mine i løpet av de 20 første sidene, blir den ikke lest, umiddelbart. Kanskje når jeg ikke lenger har noen ferske bøker og ikke helt vet hva jeg vil lese. Kanskje.
    Men lese må jeg. Noe. Akkurat nå leser jeg bare tre bøker. Verandaboken er Michal Palins ”Helt sant”, Sofaboken Jussi Adler-Olsen ”Journal 64”. Nattbordboken er en skikkelig røverroman av Dan Brown. Han kjeder meg så det er lett å falle i søvn.
    Ha en flott helg. 🙂

  5. Jag är inte så genrebunden, men jag gillar storys med en twist. Just nu så läser jag mycket om företagande och coaching, men jag försöker att läsa en del skönlitterärt också för att låta huvudet vila ibland. =) PS: Kale är definierat som salladskål när jag slog upp det. Ser ut ungefär som en grov bit ruccola sallad men med starkare smak. Gott och supernyttigt!

  6. En författare får ta ut svängarna så mycket h*n vill, bara det grundläggande för genren uppfylls, som ett brott i en deckare, till exempel 🙂

  7. Håller nog med dig lite, tycker inte om böcker som följer mallen för mycket. Ofta tycker jag att välskrivna böcker samtidigt har en lite annorlunda vinkling – mer eller mindre. Kanske är det så att de författare som anstränger sig för att formulera sig väl också anstränger sig för att få en bra handling. Det är bara en hypotes från min sida, men jag tycker ofta att de två följer med varandra.

    Kramar

  8. Kan förstå förvirringen, för jag vill ha vad jag blivit lovad men kan samtidigt tillåta att en riktigt bra bok och berättelse avviker från ”genren” så länge den håller i övrigt:-)

Kommentera

