Barn / Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi

Högljudd författartrio…

Lyrans tematrio handlar den här veckan om svenska favoritförfattare. Det här var inte det lättaste att välja. Jag läser visserligen inte så jättemånga svenska författare, men när jag ögnade igenom mina böcker hade jag ändå en del favoriter.

Jag läser i princip bara kriminalromaner nu för tiden och där finns till exempel Helene Tursten och Karin Wahlberg som jag gillar.

Sen läser jag författare som varierar sitt skrivande och ibland blandar in annat i sina kriminalromaner eller skriver böcker i andra genrer där de nyttjar kriminalromanens upplägg, och där gillar jag Henning Mankell, Karin Alvtegen och Johan Theorin.

Och det händer att jag avviker från kriminalromaner, och då gillar jag Sara Kadefors.

Men när jag ska välja mina absoluta favoriter blir det ändå de vars renodlade kriminalromaner är det enda av dem jag läser, och som jag slukar. Det som är gemensamt för de här författarna är att de använder sig av verkligheten och skildrar och kritiskt granskar nutiden i romanform, samtidigt som deras böcker blir ett debattinlägg. Här min trio:

1. Anders Roslund/Börge Hellström. Deras bok ”Två soldater” recenserade jag för ett tag sedan och konstaterade att de inte avslutade boken med sitt sedvanliga verklighetsreportage, däremot skrev de om att den verklighet de beskriver är på väg att komma. Och den boken liknar det som hände i Husby väldigt mycket, så det låg en hel del i deras förutsägelser, skrämmande och sorgligt…

2. Arne Dahl. Jag recenserade hans bok ”Viskleken” här på bloggen, hans första bok efter att ”A-gruppen” upplöstes.  De här böckerna har gått snäppet längre i att väva in politik i romanerna, ”Viskleken” var komplex och ibland rätt svår att ta sig igenom, men den var verkligen kanonbra, precis som böckerna om ”A-gruppen”.

3. Katarina Wennstam. Ganska nyligen recenserade jag hennes ”Svikaren”, och var inte riktigt lika nöjd med den som jag varit med hennes tidigare skönlitterära böcker. Men nöjd nog för att ändå välja ut henne till en av mina favoriter. Sen har jag fortfarande inte lyckats uppmana tillräckligt med mod och styrka för att ge mig på hennes debattböcker…

Tisdagstema på fotoutmaningen är den här:

Ny månad men ännu en tisdag så naturligtvis är det dags för ett nytt tema. Den här gången tänkte jag att vi skulle fota på temat högljudd. Fota på! :)

Hmm, hur fotar man något som är högljutt? Skulle kanske lagt upp en video… Jag hade en tanke på vad jag ville lägga upp och berättade för barnen om utmaningen, varpå dottern skrattade och sa ”Du kan ju fota mig!” Vilket var precis min tanke! Men jag valde att fota ett foto istället… Det här togs innan dottern fyllt ett år, på en fotostudio. De flesta kanske inte skulle valt att kosta på en dyr kopia av det här motivet, men vi gjorde till och med mer än så, vi beställde dessutom en förstoring, som min syrras familj fick som present. Den här bilden visar nämligen dottern i all sin självständighet. Hon var ALDRIG ledsen, hon var ARG. Och det hördes…

IMG_5418

Hon hade ett eget ”ilskeskrik” när hon var yngre som skar genom märg och ben. Jag spelade in det (inte när hon var arg, det hade gjort henne ursinnig, utan när hon demonstrerade hur det lät…) och hade det som ringsignal på mobilen när barnen ringde mig från hemtelefonen. Men jag tog bort den signalen efter att jag glömt ställa telefonen på ”tyst” och den ringde när jag var längst i från den i ett gigantiskt kontorslandskap… Folk trodde det var brandlarmet som gick…

Nu ska jag kolla vilka andra favoritförfattare ni har och hur ni illustrerar högljudd, vi ses!

28 thoughts on “Högljudd författartrio…

  1. 1. Vi har samma favoritförfattare. Å jag läser just nu också bara svenska deckare. Har upptäckt en ny kille som jag inte läst än. Ska berätta när jag läst klart.
    2. Bilden är så otroligt härlig! Bara älskar den. Hade nog också förstorat upp fotot – äntligen nå’t som avviker från gullegull smajlande ungar. Perfekt!

  2. Kul, nu har du gjort mig nyfiken! Svenska deckare har jag inte läst på evigheter, hopplöst tråkiga, med något lysande undantag, har jag tänkt när jag försökt. Kanske dags att försöka igen då, kanske till och med en bra ingång till mitt läsande som över huvud taget kommit av sig :/
    Bilden är perfekt, påminner mycket om min egen lilla ”ilskebytta”. Hennes varningsskri skrämde bort alla närgångna människor som ville gulla med henne och hennes tvillingbrorsa. Han blev rädd och ledsen, hon däremot blev tvärarg och det hördes 🙂

  3. Ha ha ha…. brandlarm… Härlig min i det lilla ansiktet, den säger allt. Bra med ungar som vet vad de vill. Själv har jag en liten tjej hemma som har en obändig vilja och som inte är lätt att få att ändra sig om hon bestämt sig för något. Att hon var bestämd visste jag redan när hon låg i magen den lilla rackaren… och att hon gillade (gillar) ljusblått… 😀

  4. Kul att du har Theorin som bubblare! Jag är väldigt förtjust i Wahlberg och hoppas att det kommer något nytt snart. Har läst böcker av nr 1 och 2 men inte något av Wennstam, ännu, härlig bild 🙂

  5. Härlig bild, jag tittade mest på klänningen, den är så fin. Mina flickor hade nåt liknande och förresten så är äldstingen lite lik din dotter. Hon var ofta lika ilsken.

  6. Jag har bara läst non-fiction av Wennstam och hennes skönlitterära verk tillhör en genre som jag har svårt för.

    De första två har jag läst en bok av, Odjuret, men det var länge sedan och jag kommer inte ihåg den så väl.

  7. Jeg ser vi har noen forfattere til felles. Arne Dahl, Henning Mankell og Johan Theorin finnes i bokhaugen. Tas frem ved ulike tilfeller. Liker å lese krim, jeg også. Men har historie også som lektyre. Både som rene faktabøker, temabøker og som bakteppe for biografier.

    Herlig høylytt bilde 🙂

    Ha en fin kveld 🙂

  8. *ler* Vilken underbar utmaning! Och underbara fina tös!! Så klart att hon höjde sin stämma – man måste väl säga ifrån om något inte var bra? ;)))

    Kram

Kommentera

