Bloggtips / Litteraturnörderi

Bokbloggsjerka…

…tänkte jag försöka mig på idag… Det har blivit många bokinlägg nu ett tag, fast nu när det blir uppehåll i resandet så kommer bokläsandet oxå att minska, jag kör igång en slutspurt nu!

Jag hittade det här hos Annikas bokblogg och det här är första gången jag är med, få se om det blir fler tillfällen… Så här presenterar hon vad en Bokbloggsjerka är:

jerka11

”Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Då är du välkommen att delta i det som jag kallar för ”Bokbloggsjerka”.

Precis som titeln antyder är bokbloggsjerkan till för att vi ska kunna hoppa (eller jerka om man så vill) runt bland bokbloggar som har anmält sig i kommentarsfältet till respektive jerkainlägg. En del känner vi säkert till sedan tidigare men förhoppningen är att vi kommer att hitta nya bokbloggare som vi annars kanske skulle missa.

Det enda du behöver göra är att skriva ett inlägg om jerkan på din blogg och börja hoppa runt bland alla bloggar som har anmält sitt intresse till att vara med. Glöm inte att lämna ett avtryck i form av en kommentar hos de bloggare ni besöker. Detta gäller naturligtvis också om ni börjar följa någon genom jerkan då det alltid är kul att få veta hur man har blivit ”spårad”.

Jerkan pågår fredag – måndag varje helg!

Du måste ha en blogg som delvis handlar om böcker för att få vara med.

Regler

1. Skriv in urlen till ditt inlägg om ”jerkan” i kommentarsfältet så att vi lätt hittar till ditt inlägg. (Det är alltså inte adressen till din bloggs huvudsida som ska skrivas in här). 

2.  Besök andra bloggar genom att klicka på deras ”jerka”inlägg. Hitta nya bloggar att följa. Skaffa nya vänner. Prata om böcker. Skryt upp dina favoritförfattare. Ha kul!

3.  Sprid information om jerkan så att så många som möjligt hittar hit och kan dela med sig. Ju fler vi blir desto fler nya bokbloggar kommer vi att hitta under resans gång.

4. Besvara följande fråga i ditt inlägg (det blir en ny fråga varje vecka!):

Kan du ge exempel på en hyllad bok som du avskydde eller som du inte alls förstod dig på?”

Ok, då försöker jag mig på ett svar… Lite känner jag mig som katten hos hermelinerna, jag gillar ju att läsa och läser mycket, men jag är inte så förtjust i ”fin” litteratur, som alltid, finkultur är inte riktigt min grej…

Men på 80-talet, långt innan en filmatisering ens var påtänkt, läste jag ”Sagan om Ringen”. Blää, säger jag bara, segare bok får man leta efter. Den är säkert jättespännande , men i ett tempo som var långsammare än långsamt, och för mig, som vill ha action och snabba kast var den förödande tråkig. Så tråkig att jag inte ens kunnat ta mig för att se filmerna. Just nu sitter familjen i källaren och kollar in filmerna igen, för triljonte gången, men det får de göra utan mig….

Rent generellt är jag misstänksam mot böcker som många säger till mig att jag borde läsa, ”du kommer att älska den Freja, den är fantastisk bra”. Och en sån bok var Dan Browns ”Da Vinci koden”. Mot bättre vetande gav jag mig på att läsa den och jag fullständigt hatade den. För det första var den extremt gubbsjuk. Medan den manliga forskaren var lite äldre och luggsliten, men förstås mycket intelligent, så verkade det vara viktigare att den kvinnliga forskaren var långbent med ett stort hårsvall än att hon faktiskt var smart… För det andra så var den där manliga forskaren inte så jäkla smart ändå, för ibland ville jag skrika in i boken lösningen på pusslet han aldrig fattade, och jag är inte någon professor i religionssymbolik… Det ENDA som var bra med hela boken var tanken att Maria Magdalena var lika viktig i kristendomen som Jesus, men att prästerskapet rensat bort henne, på sedvanligt patriarkaliskt manér… Jag kan fortfarande inte förstå hur den kunde bli så populär, den är inte ens medioker enligt mig…

Om nu någon ny läsare hittar hit och vill läsa mer om vad jag tycker om böcker, välj ”bokrecension” i ordmolnet till höger om inlägget… Och om du vill vara med i Jerkan, så gå till Annikas bokblogg och lägg in din länk där så alla är samlade på samma ställe!

12 thoughts on “Bokbloggsjerka…

  1. Alltså Sagan om Ringen och The Hobbits innan var – precis som du säger sxtremt träliga båda två. Ingen Harry Potter direkt om man säger så.
    Däremot älskade jag Da Vinci koden och alla andra böcker jag slukade av Dan Brown.
    Ja tack och lov har vi alla olika smak å som tur är finns det något för alla.

  2. Läste ”sagan om ringen” för mina barnbarn men vi la ner efter ett tag, jag tappade rösten och höll på att vricka tungan över alla konstiga namn, filmerna har jag somnat till.
    Kram

  3. Da Vinci koden läste jag inte av just den anledningen att så många läste den då. Sedan har jag tänkt att jag ksnake skulle göra det men efter att ha läst dina åsikter så avstår jag nog… Sagan om ringen läste jag för många år sedan och jag älskade den. Visst vill jag ha action men lugna stunder vid en öppen spis med god mat emellanåt passar mig också bra 😉 Filmerna gillar jag med 🙂 Ha det gott!

  4. Jag gillar Sagan om ringen, men första gången jag försökte läsa den gav jag upp efter ett tag. Dan Brown … ja, den var inget vidare, men han är duktig på cliff-hangers.

  5. Hej! Jag tyckte tvärtemot dig att ”Da Vinci Koden” var riktigt bra. Jag tyckte om den när jag läste den eftersom den var lite annorlunda än andra deckare just då när jag läste den och så gillade jag hela mysteriet i boken som man försökta att lösa 🙂

  6. Så roligt detta verkar! Önskar verkligen att jag hade tid och ork! Kanske kan det vara något att spara till senare?
    Kunde inte låta bli att le när jag läste din sågning av Da Vincikoden.. Jag tyckte precis det samma. Oj, vad den var trög att läsa.. Och inte blev hans andra böcker bättre – trots att jag gav dem en chans..

    Kram

Kommentera

