Litteraturnörderi / Melodifestival

Freja melloladdar med böcker…

Ohh dags för delfinal 2, i min favoritstad Göteborg. Jag ligger nerbäddad med feber och hosta och roar mig med en boklista som uppladdning, den hittade jag hos Caroline. Om du orkar läsa dig igenom hela listan kommer mitt mellotips sist!

1. Ljudbok eller bok i handen?
Eftersom jag läser snabbt men lyssnar långsamt är det självklart en bok i handen som gäller. De gånger jag försökt mig på ljudböcker blir jag rastlös, uttråkad och tappar bort mig i handlingen redan under det första kapitlet…

2. Pocket eller inbunden?
Både och. Gärna pocket när jag reser eftersom de är lättare att släpa med sig.

3. Påhittat eller verklighetsbaserat? (Fiction/non fiction)
Påhittat, även om det slinker in någon hel- eller halvdokumentär eller ren faktabok ibland…

4. Harry Potter eller Twilight?
Inte läst nått av dem, men skulle jag välja blev det Harry Potter eftersom resten av familjen både läst och sett filmerna medan jag gjort varken eller.

5. Fantasyvärld eller vår värld?
Nix, ingen fantasy för mig. Fast det är en sanning med modifikation, jag läste gärna Anne Rice vampyrböcker way back på 80-talet…

6. Låna eller köpa böcker?
Köper nästan alltid. När jag var liten var min mamma lärare och tillika skolbibliotekarie och då levde jag på biblioteket och jag älskar fortfarande att vara på bibliotek. Så mycket att jag helst köper mina böcker för att kunna bygga upp ett bibliotek hemma hos mig…

7. Bokhandlar eller online?
Jag gillar att gå på bokhandlar och känna på böckerna och bläddra i dem, men jag handlar nästan uteslutande online.

8. Tjock bok eller kort bok?
Ju tjockare desto bättre!

9. Mysa under en filt eller steka i solen?
Definitivt under en filt, med en kopp te och minst ett par varma och mjuka katter inom räckhåll!

10. Varm choklad eller latte?
Varm choklad om ag inte kan få en kopp Lapsang Souchong.

11. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Jag läser sällan recensioner, jag vet vad jag gillar och jag håller koll på om det kommer någon ny författare inom den genre jag gillar, då läser jag en eller ett par böcker för att se om det är något för mig.

12. Sträck ut armen och ta en bok ur bokhyllan. Vilken blev det?
Dean Koontz, ”Frukta ingenting”

13. Senast köpta bok?
Katarina Wennstam, ”Svikaren”

14. Bok som du har i bokhyllan men ännu inte läst?
Massor, bland annat den Koontzbok jag nyss fick i handen… Jag köper på mig en hög med böcker så att jag alltid har flera att välja mellan. Sen fyller jag på innan jag läst alla vilket får till följd att några böcker blir liggande i flera år utan att det blir deras tur att läsas…

15. Senaste bok du rekommenderade till någon?
Hmm, får kolla mina recensioner. Jo, Henning Mankells, ”Minnet av en smutsig ängel”, den rekommenderade jag till alla mina bloggläsare.

Så, nu närmar sig mello, så här tänker jag:

Jag vill att Joacim Cans går till final, och hoppas på hårdrock, även om titeln låter ballad (”Anneli”). Sen tror jag på Erik Segersten & Tone Damli. Ingen aning om vem hon är men Erik kommer att få tjejrösterna… Sean Banan kommer säkert att gå vidare, håller tummarna för att det bara blir till andra chansen, så kanske vi slipper se honom i finalen… Fast sen är en ung kille med, Anton, och hans låt är skriven av Fredrik Kempe, så han kanske kan ta Eriks röster… En till okänd, Felicia, har en låt av Ingela Pling-Forsman, men jag tror inte det räcker. Sen skulle jag önska att Louise Hoffsten eller Richard Wolff oxå gick vidare, men tror att risken är stor att Swedish House Wifes tar fjärde platsen…

Min önskan: Joacim och Louise direkt vidare, Erik & Tone och Richard till andra chansen

Mitt tipp: Direkt till final Erik & Tone samt Sean Banan, Andra chansen Joacim Cans och Swedish House Wifes, men håller tummarna för både Louise och Richard…

15 thoughts on “Freja melloladdar med böcker…

  1. En rolig lista, som jag kanske knycker av dig;-)
    Vi har nog ungefär samma läsvanor du och jag, fast jag kan inte förstå att du inte läst Harry Potter. Jag läser sällan böcker två gånger men med HP gjorde jag det – undantag den sista boken, som jag faktiskt tyckte var ”sämst”, å då var den ändå bra.
    Mello – känner inte igen artisterna förutom Sean Banan. Var inte han med förut?!
    Dina tips stämde ju prick förra gången så,,,

  2. Vilken bra lista! Den var kul att läsa.
    Ja då är det dags för Mellon då. Jag såg inte den förra helgen men nu när jag är ensam känner jag definitvt pressen från FB och bloggarna :))

  3. Kul att du gillade min musik och tack för att du talade om det 🙂
    Jag kollade faktistk lite på mello idag och noterade att Joacim kom sist. Fast det lilla jag hörde av den låten gillade jag inte direkt ändå. Barnen blev helt sålda på Sean Banan precis som väntat och det var väl ingen överraskning att han gick vidare…

  4. *ler* Kul lista – och jag håller ABSOLUT med om att välja att läsa framför att lyssna. Varje gång!

    Himlars tråkigt att du blivit förkyld och febrig. Detsamma drabbade oss i veckan. Och fortfarande.. Suck.

    Hoppas din helg blir bra – bädda ner dig och njut av Mello!!!!

    Kramar

  5. Ja så blev det Sean direkt tror att folk gillar honom han är ju folk kär …jag gillade mest Antons o just Sean 🙂 hoppas du kryar på dig kramen

  6. Va roligt att du tog dig tid att fylla i listan 🙂
    Melodifestivalen är något jag inte sett än detta år. Fastän jag bara var hemma igår kväll, till skillnad från förra helgen då jag jobbade.
    Krya på dig!

  7. Du läser lite som jag, enda gången jag kan tänka mig en ljudbilden är om jag måste köra bil en lång sträcka ensam. Lyssnar på P3 på jobbet inland och märker att jag liksom zoomar ut och inte hör hela historism alltid, eller att jag har svårt att göra något annat om jag lyssnar för intensivt, då känner jag mig nästintill efterbliven…. Haha.

    Kramen

Kommentera

