Feminism / Jul

Ta en stunds eftertanke!

Det har varit mycket surr, i media, på bloggar och på facebook, de senaste veckorna om våra svenska jultraditioner och om de är hotade – eller ej…

I min värld är Sverige ett land där alla är välkomna och där alla får plats. Så var bilden av Sverige när jag växte upp och det är den tradition jag allra helst vill bevara. Julen har jag dessutom sett som en högtid fylld av medmänsklighet och värme, oxå en tradition väl värd att bevara.

Det är tyvärr inte den bild som visats upp de senaste veckorna. Jag har mått ganska dåligt över hur människor, nära och perifert, uttrycker sig på sätt som jag absolut inte förväntat mig av dem. Människor, som jag tidigare uppfattat som empatiska och medkännande är plötsligt beredda att gå över lik för sin rätt att ha pepparkaksgubbar i luciatåget, ha en slank blond flicka som lucia och titta på tio sekunder rasistiska stereotyper på julafton. Jag blir bestört, ledsen och besviken.

Många andra bloggare har reagerat på samma sak som mig, och de beskriver det mycket bättre än mig, Läs gärna Lady Dahmers inlägg om Lucia, och läs även kommentarerna i den debattartikel hon länkar till, jag blir mörkrädd när jag inser hur viktigt det är att Lucia är tjej, slank och blond! Läs gärna även hennes inlägg om hur ett luciatåg tydligen inte är vackert om en tjej är stjärngosse…. Jag är glad över de förskolor och barn mina barn gått på, där sonen varit Lucia och dottern var Lucia, stjärngosse och tärna samtidigt, och där hon en annan gång gick som silverglittrande alien! Det är kanske inte tåget i sig som är det viktigaste i traditionen, det är samvaron, och den störs inte av vare sig killar som lucior eller tjejer som stjärngossar, pepparkaksgubbar eller ej…

Det som gjort mig allra mest besviken och desillusionerad den enorma uppståndelse som Disneys beslut att klippa bort några sekunder rasistiska stereotyper ur Jultomtens verkstad skapat. Tänk efter några sekunder (det räcker nog med de sekunder som är bortklippta…) innan ni med hull och hår går in för att fördöma det här tilltaget! Bara för att just jag inte uppfattar det här som stereotyper innebär det inte att det inte är det. Och för mig räcker det att veta att någon kan bli kränkt för att jag med glädje (sann julglädje) utan problem avstår från att se just de här sekundrarna på Julafton! Om du fortfarande inte är säker på om dockan är en rasistisk stereotyp kan du läsa det här utdraget om ordet Pickaninny och se hur det beskrivs: ”A derogatory term that in English usage refers to black children, or a caricature of them which is widely considered racist. Pickaninny refers to oft-depicted physical stereotypes of young African slave or African American children: bulging eyes, unkempt hair, red lips and wide mouth into which they stuffed large slices of watermelon.” Kom ihåg att det är aldrig den som kränker, mobbar eller trakasserar som kan ta sig rätten att uttala sig om vad som kan anses kränkande, mobbande eller trakasserande, det är bara den som blir utsatt som kan definiera det!

Om du vill läsa mer om stereotyperna och andras resonemang om det här, som jag skriver under på kan du läsa det hos Anna , Lady Dahmer, One way Communication och allra bäst skrivs det hos Carnebro!

Du kan fortfarande fira jul precis som du vill hemma i ditt eget vardagsrum, ät vad du vill, titta på vad du vill, klä dig som du vill, sjung vad du vill, det är i det OFFENTLIGA rummet vi alla har ett ansvar för att alla kan trivas och känna sig välkomna!

Några av dem som upprörs och vill ha kvar ”våra gamla svenska traditioner” menar oxå att de som vill ändra traditionerna spelar SD i händerna. Men allvarligt talat, om det är någon som spelar SD i händerna så är det just de som skapar facebookgrupper för att bevara pepparkakor och dockor, som skriver statusar om att julskinkan hotas av muslimer och som väcker de förhatliga ”jag har alltid kallat det n***rboll” personerna till liv. Jag gissar att Jimmie sitter och gnuggar sina händer av glädje just nu, när så många ställer upp på hans ”bevara Sverige Svenskt”-tänk!

Jag vet att ni är många som läser mig som inte kommer att hålla med mig om det här, och det gör mig förstås ledsen. Jag vet oxå att mitt inlägg inte kommer att få någon att ändra åsikt i frågan, men jag har mått riktigt dåligt över det här den senaste veckan och måste skriva av mig. Jag vill inte att någon ska ta illa upp eller känna sig påhoppad, jag vill bara att vi alla tar ett steg tillbaka och funderar över vad som är viktigt så här i juletid!

29 thoughts on “Ta en stunds eftertanke!

  1. det har blivit en storm i ett vattenglas, varför skulle inte vi svenskar få fortsätta att fira jul som vi alltid har gjort, jag förstår inte problematiken
    kramar

  2. Ang det där med pepparkakorna så var det väl en skola/lärare som sa det. Och det är ju helknäppt om det anses rasistiskt att käka pepparkakor. Men nu var det en person/skola så inte hela Sverige direkt. Jag har inte heller hört invandrare/flyktingar högljutt klagat på att det äts pepparkakor….så det är svenskars problem i sånafall. Eller en skolas problem.

    Ang lucior o om de ska vara blonda så har jag inte noterat det riktigt eller att det varit omdebatterat. Vad spelar det för roll, blont, svart? I vår kyrka var två äldre tjejer lucior o gick jämte varandra. Sen alla smålucior därutöver då…tomtar etc.

    Ang Disney så förstod jag själv inte vad som kunde uppfattas som rasistiskt i de där bilderna, men inte blir min julafton förstörd bara för att de klipps bort. Jag bryr mig inte om det. Och om det kan uppfattas som anstötligt så…ja klipp bort då.

    Men sen tror jag att svenskar ibland krånglar till saker för mkt o det ska vara så himla politiskt korrekt. Jag skrev om det i min blogg att jag tyccker det är så synd att skolavslutningar numer allt färre ggr hålls i kyrkor. För att ingen ska prackas på nån tro.

    Där tror jag vi gör oss själva en björntjänst. Vi har ju våra traditioner och de kränker väl ganska sällan någon. Det är ju vi svenskar som själva bestämmer sånt här. Ingen måste ju tro på Gud för att fira avslutning i skolan. Tex. Jag tror att det förstör mer än vad det gör nytta. Vi gör inte invandrare/flyktingar en tjänst genom att ta såna beslut. Om man nu ska se dem som grupp. De tycker säkert olika i frågan.

    Vi måste också kunna få prata religion, om vår historia, på ett inte så laddat sätt. ”Vi ger varandra julklappar, slänger upp granar men varför”? Jag är inte troende men mkt sånt här ska tystas ner tycker jag. Det är bättre att prata om det. Slappna av lite.

    Kram!

  3. Så gör de här med…eller vi får hämta….jag gick loss på läraren ang detta. Tyckte att Pyret gör igen det hon missat när hon är frisk…..man blir galen

  4. Jättebra skrivet tycker jag, ungefär så som jag också tänker och känner för allt det här. Många har varit så onyanserat upprörda att jag inte har orkat lägga mig i debatten.

  5. Personligen tycker jag att Lucia ska vara en tjej. Här i Täby har vi två år i rad haft icke blonda tjejer.
    Det där med pepparkaksgubbarna har jag missat helt (så samhällsintresserad är jag) och Disney klippet har jag hört talas om, men är inte insatt där heller.
    Sedan håller jag med Millan som tycker att vi svenskar ofta är alldeles för politiskt korrekta och går många gånger för långt i vår ”anpassning” till det multikulturella sämhället vi faktiskt lever i.
    Men för att vara helt ärlig så bryr jag mig inte speciellt mycket.

  6. Skall jag vara helt ärlig så skiter jag i vad som är ok och inte ok, min tro är att de flesta människor gör som de själva tycker är bra. Jag tycker att det just nu går inflation i att hitta fel i allting. Har man den utgångspunkten kan man hitta det mesta i det mesta. Jag firar som jag vill och alltid har gjort och lägger inte en massa energi på att ta del av debatten.

  7. Jag håller med dig. Våra svenska traditioner är inte så gamla som vi vill få det att verka. Kulturen ändras hela tiden. En del gammalt finns kvar men blandas upp med nya influenser. Varför just hålla kvar vid något som upprätthåller rasisitiska stereotyper då? Hur många hade märkt att Kalles jul blev några sekunder kortare om det inte kommit som en nyhet? Inte jag i alla fall… Ha det gott!

  8. *ler* Fina Freja – precis så! Visst spelar vi alla skenheliga storsvenskar (läs Sverigedemokraterna) i händerna när vi gör så här! Jag tycker debatten är otroligt knäpp. Och skrämmande låg. Jag har ALDRIG haft problem med att skapa mina egna traditioner, välja bort andra, följa med på vissa. Och hålla käften om resten. För det jag har lärt mig i detta mitt nuvarande liv är att vi alla är människor. Och det räcker för mig. I mitt hjärta är julen vad julen är just för mig. Och ingenting om just pepparkakor, Disney eller annat. Heder åt ett klokt inlägg. Som vanligt.

    Kramar

  9. Du skriver så bra så jag skulle låta fånig om jag skrev något ur min egen hjärna.
    Men jag tycker att Millans svar stämmer in på det jag tycker.
    Och hon kan oxå få till det så där bra och ordentligt (vuxet)
    Jag hoppas att jag inte gjorde dig illa när jag skrev mitt inlägg Freja. Jag ville skriva något som jag tyckte var lite vettigt för en gångs skull. Och det är den andra gången jag gör det på alla år förra gången så var det om stening och filmen Zoraya M.
    Jag vill absolut inte på något vis göra dig ledsen.
    Hoppas inte att du struntar i mig nu … För du betyder mycket för mig Freja .
    Jag respekterar det du skriver och tar till mig det.
    Kramar i massor / Jane

  10. Den debatten har inte riktigt nått hit bort än. Men traditioner ändras hela tiden, och det är faktiskt bra. Som du säger, om någon annan tar illa vid sig så är det ju ingen gigantisk uppioffring för mig som medmänniska att klippa några sekunder av min tradition. Vi kanske till och med kan ersätta de sekunderna vi ”offrat” med något nytt och bättre? =)

  11. Jag tycker väl inte att pepparkaksgubbar är rasistiskt och har heller inte uppfattat Kalle som det men det beror väl på vad man ser i saker…men några sekunder hit eller dit bekymrar inte mig och som tur är får alla fira jul som dom vill i sitt egna hem 🙂 kram Diana

  12. Konstigt med pepparkaksgubbarna o Kalle Ankas jul…
    Sv; vi har en torktumlare, men den har varit sönder sen i våras, så då torkas alla kläder inomhus på vintern…..

    Ha en bra dag!

    Kram

  13. Jag har aldrig sett något rasistiskt i i vare sig kalle anka eller pepparkaksgubbar.
    Det här får bara folk att bli förbannade och jag tror att sånt här tjafs kan skapa rasism i stället.
    Jag skiter fullständigt i den här debatten och firar julen som jag alltid har gjort.
    Kram

  14. Måste man leta rasistiska saker i allt?
    Låt var och en ha sina jultraditioner…
    Så löser det sig nog bäst 😉
    Lyssna och ta hand om varandra, det är väl det julen går ut på ?
    Kram Sussi

  15. Jag har aldrig tänkt på dom där Disenyinslagen som rasistiska. Det har alltid varit så, ju! Dessutom får den svarta dockan en ok-stämpel i rumpan…

    Jag tycker att den här debatten har gått helt överstyr. Pippis pappa var negerkung. Ska vi censurera Astrid med?

  16. Att vi alla der olika ut,vet vi ju. Och det är ju bara bra,tycker jag.
    Men att få det till att se ut som rasitisk….DET fattar jag inte.
    En svart människa ÄR en svart människa. En blond ÄR blond. En kines HAR sneda ögon. Osv.
    Nog måste man väl kunna visa bilder utan att det bli ramaski av allt.
    Och jag tycker att dom traditioner VI har i Sverge. Dom ska vi fortsätta att ha.
    Men…det är ju vad JAG tycker.
    kram!

  17. Har nog missat lite av hela debatten runt detta mer för att jag stänger av det lite… och eftersom jag själv har Estniskt ursprung och min familj till 50% är flyktingar in till Sverige så har jag svårt att se att jag kan ha en annan åsikt än att alla är välkomna… så länge man sköter sig, bidrar och anpassar sig till svensk lag. Det är nog min ”take”, sedan är traditioner och kultur viktigt att bevara… kan inte säga annat men det gäller ju alla nationaliteter inte att utesluta detta i Sverige. Stor kram till dig och tack för ett BRA och TÄNKVÄRT inlägg, jul för mig är mer att fira med nära och kära, ge och få kvalitetstid! kram

  18. Jag blev först chockad över att saker som funnits i disney sen jag var liten nu skall ändras o tas bort, det är fan mänskligheten som själv skapar all debatt om rasism o sånt för jag tror inte många har ens tänkt på det där …..håller med dig till fullo å ett tänkvärt inlägg tack! kramen

  19. Jag skrev mitt inlägg för att ungdomarna på vår fritidsgård var upprörda över att Disney skulle ta bort bitar ur tomteverkstaden, de hade tills nu ingen aning om USA:s stereotypa 30 tals-värderingar. Jag själv har sett tomteverkstaden som en söt julfilm, (se mitt svar till dig) Jag har kikat igenom både facebook och bloggen och inte sett någon reagera över dessa sekvenser tidigare innan Disney själv bestämde sig för att ta bort det, Jag ger fullkomligt fasiken i om de plockar bort 10 sekunder film för min egen del, varför denna hetska debatt för eller emot, för mig obegripligt, alla får tycka som de vill och varken du eller jag kan förändra det?….Har missat lucia och pepparkakedebatten och hade inte gett mig in i den eftersom de säkert blivit lika onyanserade som denna blev… I mitt Sverige är också är oxå alla välkomna och ska behandlas väl….kan inte tro att det har med en gammal julfilm att göra, vilka som tycker om invandrare eller inte?……Tror alla missade det viktigaste i min blogg, nämligen dödsskjutningarna av barnen i Sandy Hook Elementary School i Newtown, Connecticut…..Ibland känner jag att vi fokuserar mer på debatter på facebook än verkligheten.

  20. Hej
    Kikar in och hoppas att du vill kolla in tävlingen i min blogg!
    Du kan vinna en härlig mössa från Spillevink till dig själv 🙂

    Tävlingen avslutas 22 dec 12.00

    Kram Catarina

  21. Kunde inte sagt det bättre själv.
    Många har sagt att de känner sig trötta på den här diskussionen men de flesta med anledningen att det är självklart att vi skall bevara det gamla. Vad är det för omodernt konservativt tänk? Jag blir trött på den här diskussionen för att allt för många är alldeles för trångsynta!

    KRAMAR

  22. Jag håller med dig i mycket, även om jag inte ser rasistiska tecken i en pepparkaka. Vi gör olika figurer av degen – hus, änglar, tomtar och gubbar. Kan inte se något fördomsfullt i det. Pepparkakan representeras i Luciatåget som en symbol för jultraditionen. Den har ingen ras.

    Vi bor i en mångkulturell stad. Barnen går på en mångkulturell skola. Här har vi firat med alla de traditionella sångerna och figurerna i lussetåget. I år var en flicka med ursprung från Eritrea (östra Afrika) vår vackra Lucia. Pepparkaksgubbar, stjärngossar och tärnor var också med. Alla med olika hudfärg, hårfärg, ögonfärg, vikt och längd. Alla med olika bakgrund. Alla med olika tro och religion. ALLA förenades i ett gemensamt firande och gemenskapen har nog aldrig varit starkare. Det är tråkigt om detta ska förfulas och skamläggas.

    Om rasistiska uttryck, ord och stereotyper censureras och tas bort, är detta bra. Rasism och andra fördomar får inte förekomma. Punkt!

  23. Såg allt det där när jag var hemma på besök och blev BESTÖRT över allt. Men jag har inte riktigt hittat ord för vad det är jag tycker och VAD det är jag tycker, så jag får vänta med att uttala mig.
    Men det har varit ett förfärligt liv om detta och DET är tråkigt. För det blev en massa pajkastning istället för kloka kommentarer, inte här på bloggen utan UTE i Sverige.

    Saknade dig i Real Life denna veckan. Hoppas att allt är bra med er.

    Hälsningar
    Yohanna

Kommentera

