Jobb / Resor / Utmaning

Ett (o)sminkat Real Life…

Sliter mig från jobbet för att vara med på veckans utmaning från Yohanna. Den här veckan handlar det om smink… Hon frågar oss:

– Har du en sminkväska?
– Vad finns däri?
– Vad har du för inställning till att sminka sig?
– Dyra märken vs. budgetalternativ?
– Och fungerar VERKLIGEN de där dyra krämerna med kaviar eller snigelestrakt i, bättre än ”vanliga” krämer?

Ohja, jag har en sminkväska. Eller två, tre stycken, beroende på hur vi nu definierar sminkväska… I badrumsfönstret hemma står det smink jag använder till vardags (eller, använder och använder, det jag skulle kunna tänka mig att använda om jag orkade…). I ett badrumsskåp står en väska, som egentligen är tänkt att ha fiskeutrustning i, typ en liten verktygslåda, med utfällbart lock och flera olika stora och små fack därunder. Där har jag mitt roliga smink, mitt festsmink, med starka färger och mycket glitter. Nu för tiden kommer den väskan fram nästan bara när dottern ska på skoldisco… Och sen har jag den här:

fest

Min sminknecessär som följer med på alla mina tjänsteresor. Den har en blandning av enkelt vardagssmink och glittrigt fetsmink, men det som oftast kommer till användning är bara de här:

vardag

Jag älskar att sminka mig när jag ska ut med mina kompisar, men det händer aldrig numer. Till vardags sminkar jag mig för att lura min omgivning att jag är pigg, för med smink ser jag mer vaken och alert ut. Festsminket åker fram när jag ska på middagar med jobbet, men jag får inte riktigt den rätta partykänslan då, så det blir sparsamt använt.

Jag gillar inte att lägga ut dyra pengar på något som jag inte kommer att använda upp, utan som kommer att ligga till sig i mina olika lager tills det är för gammalt, så jag håller mig till budgetmärken. Det enda jag lägger pengar på är underlaget, där använder jag i.d. bare minerals. Det började jag med efter att ha testat ett antal olika typer av underlag och alla la sig i rynkorna och gjorde att de syntes tydligare i stället för att döljas. I.d. funkar bra för mig, men inte ens det orkar jag använda längre, är för trött på morgnarna…

Nu ska jag surfa runt till er och se vad ni har för er, sen ses vi på fredag igen! Ha det bra!

31 thoughts on “Ett (o)sminkat Real Life…

  1. Jag gilla oxå mineral smink bäst. Blir inte så rynkigt och dant som med krämer.
    Men oftast så blir det bara en vit och svart penna och mascara så klart.
    Kramar i massor finaste du / Jane

  2. I.d använder jag också men nu är det slut sedan en tid. Så jag måste köpa en ny. Och det är ju inte billigt. Hoppas du har det bra på tjänsteresan. kram

  3. Det enda smink jag använder är lite färg på ögonbrynen och munnen Ja ja inte samma färg.. Svar:Klart att jag är lycklig ,jag fick ju två märken.Kram!

  4. Bra att ha party-smink ändå, utifall att… 😉
    Efter att en kosmetolog sa att det alltid syns på huden vem som jobbar vid datorskärmar, försökte jag alltid minnas att lägga på en skyddande foundation, men nu blir det inte av.
    Kram Ann-Mari

  5. Jag sminkar mig varje dag, olika mycket .. Men jag tar aldrig med mig smink till jobbet. Dom gånger jag har gjort det så blir det liggande.. Det som sitter kvar när kvällen är slut gör så…
    Ha en underbar onsdag…
    Kram

  6. Har en blandning av billigt och lite dyrare. Inget jättedyrt, möjligen det som jag köpte i NYC, inte dyrt där men här.
    Sminkar mig varje dag och har så gjort sen jag gick i 5:an. Kram

  7. Jag har inte sminkat mig alls på måååånga år. Det är en befrielse att slippa tvätta bort det 🙂
    (Fast jag tvättar mig ändå, såklart, men man behöver bara lite tvål och vatten 🙂 )

  8. inget smink alls här – jag använder aldrig smink
    Sv: usch det låter fruktansvärt, då förstår jag ju att Maja har detsamma som du har
    bamsekramar till dig

  9. Vi är nog fruktansvärt lika med sminket du och jag, förutom märkena!
    Men hag måste också sminka mig för att se vaken ut till vardags. Men, även för att få färg och se yngre ut! Tycker jag ser då gammal och grå ut annars…

    Ha en fin vecka!

  10. Har alltid gått efter mitt eget huvud och aldrig trott på ” underkrämer” Tvättar mig med barnängens barntvål sedan 20 år tillbaka, smörjer mig med HTH eftersom huden blir torr av tvålen….mitt smink är billigt och vattenfast 😉 behövs då jag alltid skrattar så tårarna rinner =) Som idag när jag och en kollega fixade mitt fika till vårt möte, den ena tokigheten ledde till det andra…satt på toa och skrattade så tårarna rann…hörde någon mig trodde de nog inte jag var klok (som vanligt)

  11. Smink? Nja, jag har en pytteliten sminkväska jag. Använder Nivea dagcreme (naturlig) och tvättar av ansiktet med Niveas cleansing gel. Brun, icke vattenfast mascara (L’Oreal) och Isadora eyeliner, svart. Och två dyrare produkter: en foundation från Lancôme och en concealer också från Lancôme. That’s it. Och mycket sällan. Nuförtiden. Innan använde jag foundation och concealer med mascaran varje dag.

    Kramar till dig!

  12. Jag målar mig så gott som varje dag.
    Ibland struntar jag i det då jag bara ska vara hemma. Men jag MÅSTE ha smink på mig då jag ska vara med folk.
    Inga dyra smink. Nä,HM egna produkter tycker jag fungerar alldeles utmärkt.
    Kram!

  13. Hej Freja!
    Jag har slutat att blogga på amelia, jag hinner helt enkelt inte.
    Det skulle vara jättetråkigt att helt tappa konrtakten. Jag veta att du tidigare sagt att du inte vill bli facebookvän men om du ångrar dig så heter jag Anna-Karin Forsman,( Göteborg.)
    Stor kram från mig! ”Vintage Anna”

  14. Jag har en STOR sminkväska! Dock så använder jag bara en bråkdel av sminket i den varje dag som mascara, ögonbrynspenna, ibland kajal men inte alltid och så lite lätt färgad läpp-cerat. Men till fest då slår jag mig lös – verkligen. Då åker det på hela paketet s a s. Men jag tycker det är kul att göra folk förvånade för jag har ett ansikte som jag kan trolla med 😉

  15. Vad smart med verktygslåda till sminket! Hade jag haft mer smink hade det passat mig perfekt 🙂
    För mig blir det heller inte så ofta att jag använder ”festsminket” längre. Fast jag har fortfarande förhoppningar om att det ska bli mer framöver, när barnen blir äldre. Men det får väl tiden utvisa.

Kommentera

