Barn / Döskallar / Jul / Utmaning

Nu är det jul igen real life

Veckans utmaning från Yohanna handlar om julpynt…

Den här veckan frågar hon oss:

– Julpyntar du?
– Har du regler/traditioner för hur och när det ska pyntas?
– Om ja, hur har dessa kommit till?
– Har du någon EXTRA viktig?
– Något extra speciellt pynt?
– Har du redan börjat med något jul/vinter-pynt?

Alltså, jag gillar inte julen, det är nog den högtid jag gillar minst, och då är jag inte särskilt förtjust vare sig i nyår, påsk eller midsommar heller… Så det där med pynt har aldrig varit någon stor grej. Förutom när jag bodde i en liten etta i tjugoårsåldern och hade en gigantisk yuccapalm, som i december fick bli en julyucca med udda pynt och glitter, men det var oxå en form av obstinat julhetsprotest, på frejasätt…

Nu när jag har familj så blir det en del pynt, mest för att barnen tycker det är mysigt och kul. Jag försöker koncentrera pyntandet så att det inte tar över hela huset, i fjol såg det ut ungefär så här:julpyntscollage

Adventsstjärnor i kök och vardagsrum. I köket samsas adventsstjärnorna med de fina ståltrådsänglarna som ungarna gjort. Det är egentligen oxå julpynt, men de får hänga uppe året om, jag tycker de är så fina. Vintertyget i köket får dubblera som paketkalender, och sen pyntar vi på bänken under TVn där alla tomtar trängs runt julkrubban. Mer blir det inte.

Något år har vi julgran, de år vi faktiskt är hemma på julafton. Det är lite splittrat för mig. Jag är skogsägare (delar skog med mina syskon, där det mesta är impediment, vilket är det samma som myrmark, där det inte växer några träd…) och om en är skogsägare går det ju inte att sticka upp på ICA och köpa en gran av gransäljaren som står där. Nej, som skogsägare ska en förstås gå ut i den egna skogen och välja ut ett fint exemplar och släpa hem till stugan. Men vi bor rätt långt bort från ”min” skog, och ärligt talat, de ”fina exemplar” min pappa tog hem när vi var små var sällan särskilt fina…

I år är vi hemma på julafton, så i år blir det en gran, troligtvis i smyg inhandlad uppe på ICA, och den kommer då att kläs i massor av olika färger, och med massor av olika sorters julkulor. Jag brukar ta med mig ungarna till Åhléns och Indiska, de har roliga julprydnader, sen får ungarna välja varsin pryl på varje ställe. Så vi har påfåglar, dinosaurier, små hus, en kamel, änglar och lite av varje som glittrar och glänser i vår gran, helt ostylad, more is more…

I år har vi inte hunnit vara iväg på den shoppingturen än, men jag har varit in på Åhléns och spanat in den här hyllan:Kulförsäljning

Det här kommer ungarna att gilla! Snögubbar, ugglor, grisar, sneakers, bubblor och allt möjligt, massor av valmöjligheter! Men ser ni, ser ni vad som finns nere till vänster på hyllan? Vilken lycka, det måste jag inhandla direkt! Jag visar en närbild:

svarta skallar

Svarta glittriga jukgranskuledöskallar! Som gjorda för mig! När jag ändå var igång med shoppingen tog jag en tur förbi Rusta och spanade in de här sötnosarna som dottern upptäckte för några veckor sen:

Rustaskallar

Inte riktigt lika söta som den glittrigt svarta, men ändå alldeles för häftiga för att kunna motstå…. Så nu är jag ägare till den här lilla fina samlingen som definitivt ska pryda vår gran i år:kulsamling, nära

Så för att svara på Yohannas frågor: Ja, jag julpyntar men har inga direkta regler/traditioner för hur och när det ska pyntas mer än att det ska pyntas glittrigt men begränsat. De reglerna har kommit till för att tillgodose både mitt och ungarnas önskemål. Vi har inget som är extra viktig men en hel del extra speciellt pynt, eller åtminstone udda… Och vi har inte börjat pynta än, men åtminstone börjat shoppa…

 

18 thoughts on “Nu är det jul igen real life

  1. Jag tycker det julpytet var superhäftigt.. Tycker om när det är lite udda.. Behöver inte var så tradionellt.
    Själv tycker jag att julen är mysig om man har barn annars kan det kvitta. Med ett yrke som har ”öppet” jul och nyår så jobbar jag alltid julen.. Min bror fyller år på nyår så jag vädersätter det mycket mer…
    Kram

  2. Jag tycker absolut att du ska gå till en osteopat. Sen är det ju viktigt att gå till rätt person förstås. Men ett snett bäcken borde gå ganska lätt att rätta till. Hon gjorde två knyck på mig, stretchade lite och sen var det bra med just det. Har varit till kiropraktor förut och det har funkat det med. Men jag tycker att en osteopat har en bättre helhetssyn på kroppen. Jag har ingen ny tid inbokad men visst finns det risk att det går tillbaka. Men kroppen behöver tydligen vila från behandling nån vecka. Jag ska höra av mig om jag blir kass igen.

  3. Jag är jätte konservativ och gammaldags när det gäller jul. Både vad det gäller maten och pyntet.
    Dom där kulorna var ju fina och passar givetvis dig, men dom får inte bo hos mig… Blink…
    Kramar i massor / Jane

  4. Detta måste ju vara din jul Freja! Dödskallepynt – det har jag aldrig sett förut…:) skulle ng sälv ha valt något annat från den hyllan, men det är ju så det skall vara. Något åt alla och envar.
    Kram
    Ann-Mari
    Ps gillade ditt inlägg om normer. Märkte att jag kunde läsa utan att alla gamla starka olustkänslor kom upp. Du skulle ha varit en fluga på väggen på mitt jobb för några år sedan…det är som om vissa chefer har blivit tilldelade samma manus 😉

  5. Att pynta med skelett är verkligen udda!!Jag tycker det är skönt när det är vecka 1 .Det har blivit sån hysteri om jul/nyårsfirande.Men klart affärerna tjänar ju på det.. nattikram!

  6. *ler* Underbart typiskt Freja pynt! Härligt!

    Jag har börjat tycka om julen nu sedan mina killar kom. Innan hatade jag jul – alla högtider. Det var alltid då min pappa var som mest våldsam och man undrade mest när/hur man skulle kunna ducka för alla slag. Sen gifte jag mig med S. Som inte firar jul.

    Vi firar en avslappnad och kul jul. Vi tycker om att umgås, spela kort, TV-spel och titta på fåniga filmer. Vi pyntar inte mycket med tomtar o dyl, men mycket ljus och julstjärnor. En plast julgran (killarna har allergi) med en massa glitter i. Och massa gottis. Salt och sött.

    EN tradition har vi som vi alla värdesätter otroligt mycket: varje år har jag skrivit ett julbrev till mina båda pojkar, där jag beskriver deras år, mina förhoppningar om deras liv, anekdoter och annat. Jag summerar året åt dem. Dessa brev ligger i julgranen julaftonsmorgon. Vi läser dem tillsammans efter frukosten och skrattar och gråter. Det älskar vi!!! Dessa brev sparar så killarna varje år i sina ”skattlådor” (de har varsin låda på vinden där de sparar sina käraste skatter, brev, foton, någon kär leksak..)

    Kramar

  7. Hu så hemskt! Det är nästan en kombi av Halloween o jul 😉

    Men de svarta döskallarna var inte lika skrämmande. De var ju lite bling i så de gillar jag! 🙂

  8. Jag ÄLSKAR julen! Första advent går jag all-in och plockar fram allt pynt jag har. Vi har slutat med julklappar helt, så det blir ingen som helst stress över nåt sånt.
    Låt julen komma!
    🙂

  9. jag tycker heller inte om jul, tänk det fanns en tid när jag gjorde det, jag skulle helst vilja skrota hela julhelgen men jag är ju inte ensam i hushållet så….. jag har i allafall kommit så långt att jag sagt till J att antingen blir det en plastgran, en silverglittrig, eller så ingen gran alls, vi får se hur det blir, det är bara jobbigt att pynta och dra fram allt, usch ja
    Sv nu ska jag testa att vara utan sockar idag 🙂
    kramar

  10. Vad härligt att läsa att det är fler som har ”julkapalm” som julgran 🙂 Jag så de där häftiga julpyntet på Rusta och tänkte att det skulle vara en grejen att verkligen ha julgran i år 🙂

  11. Häftigt med sin alldeles egna stil! Läckert tror jag ska på Åhléns och köpa döskallar och ge bort i julklapp…tack för tipset 😉
    Javisst är det så att man måste gå på sin skog och hämta granen…fast man brukar kunna stöta på de som tar granar där och vi är inte delägare med nån?!
    Ha en fin fredag och helg,
    Sussi

Kommentera

