Barn / Frejigt

I dag har vi levt loppan…

…eller i alla fall varit på loppis… Vi hade bokat ett bord för att försöka sälja undan lite av vårt lager… Mina föräldrar bor på landet i ett hus med många skrymslen och vrår och de har dessutom tre olika sorters hus till på sin tomt, så jag och mina syskon har aldrig lärt oss att sortera bort och göra oss av med saker, vi har bara fraktat till våra föräldrar och stuvat in i något rum i nått av husen… Nu har jag och min man bestämt oss för att försöka börja rensa undan så vi skulle stå på loppis för första gången i vårt liv i dag.

Hela lördagen stod jag och gick genom kartong efter kartong med barnkläder, storlekssorterade dem, strök dem och packade ner dem i mindre plastlådor för att de skulle vara lätta att se och leta bland. Vi var inte alls dyra, vi tog 10 kronor per plagg, och en hel del plagg är riktigt fina. Samtidigt gick ungarna igenom lådor med avlagda leksaker, tvättade av dem och bestämde vilket pris de skulle sätta.IMG_4841

Tidigt i morse (tidigt för att vara en söndag, i alla fall) var vi uppe för att hinna fixa i ordning vårt bord innan loppisen öppnade och sen har vi stått och sålt i fyra timmar. Eller, sålt och sålt, ungarna kursade leksaker så det stod härligt till, men det var inte precis någon rusning efter barnkläderna…

När vi väl kom hem räknade vi ut hur det gått, och ungarna hade fått in drygt 600 kr för sina bilar och dockor, så de tyckte de fått en god förtjänst. Jag och maken hade väl oxå sålt en del, men vi hade även betalat bordshyran och köpt dricka, mackor och kaka till alla i familjen. Nettot för vår försäljning blev hela: 30 kronor!

IMG_4842

Hmm… 30 silverpenningar… Det känns bibliskt på nått sätt 😉

Men vi har ändå bestämt oss för att stå igen. Det var ett trevligt sätt att umgås med familjen på, även om far och dotter var betydligt bättre säljare än mor och son… Mor och son kan organisera upp det hela, för utan oss hade det inte funnits några prislappar, plastpåsar eller växelkassa och varken kläder eller leksaker skulle ha varit sorterade och tillfixade, så kan far och dotter sedan vara trevliga mot kunderna…

22 thoughts on “I dag har vi levt loppan…

  1. Trist att inte förtjänsten blev större när ni jobbat så. Kul för barnen ändå att det var dem som tjänade storkovan!
    Har varit med på sk barnbasarer flera gånger för ett antal år sedan och fick alltid in 2-3000,- på ett par timmar. Perfekt inför höst eller vårsäsong när mycket nytt behövde inhandlas. Hoppas det går bättre nästa gång.
    Kram

  2. Tja, nu fick i varje fall in pengar så att det inte bara var utgifter! Det är det viktigast – och att det var trevligt, vilket det verkar ha varit!

    Svar: Anledningen till att vi måste göra oss av med katterna är för att jag nu bor i en lägenhet som jag får bo gratis i och har fått låna av jobbet. (Jobbar ju i Norge för tillfället så boende var inkluderat) En av de tidigare anställda hade en katt och de bodde i en av de två lägenheter som finns till personalen i ett och ett halvt år, men nu har de bestämt sig för att det inte längre är OK att ha katter i dessa lägenheter. Trots att de är helt rumsrena och allt. Inte mycket att göra när det inte är min lägenhet och chefen är orubblig.

    KRAMAR

  3. Härligt ni tänker stå igen. Det kanske går ännu bättre nästa gång det vet man inte, och bara det att man gör något tillsammans alla är guld värt!

    Javisst är igelkottar söta! 🙂 Har en ”liten” samling här hemma.

  4. Ja inte blev det storkovan ni drog in, men ändå, skönt att ens gamla skit kommer tillgodo! jag sålde av en massa här i september på blocket, fick in en loten slanr, MEN det viktigaste fick massa mer plats i lådor och garderober! kram

  5. Skönt att få bli av med lite ”rat.” Synd bara att det inte blev mer pengar. Fast…30 kronor…det är ju en början till en miljon 😉
    Kram!

  6. Åh, älskar loppis!
    Jag är med minst en gång varje säsong på en barnloppis här i byn. Ett superbra initiativ!
    Sen går jag gärna på loppis om jag letar efter nåt roligt att kunna fixa till! Hag en del loppisfynd som jag bara älskar!
    Nu fick jag ju jobb från dec men hade det inte blivit så hade jag tillsvidare öppnat loppis i ena ladan som tidsfördriv. Hur kul som helst!
    Kram Anna

  7. Oooo… Vilken vinst! 🙂

    Men det är ju ett perfekt sätt, grejerna kommer till användning igen.

    Sen har var och en sin plats i en organisation – även på en loppisförsäljning 😉

  8. Wow vilket jobb det där måste ha varit!

    Men bra för nu får säkert andra nytta av era saker. Jag vill också vara med på en loppis men jag har sådant litet utrymme hemma så när jag får över saker så lämnar jag dem bara till den lokala second hand butiken.

  9. Jag har själv funderat pÃ¥ att sälja allt man inte behöver pÃ¥ loppis, men det har liksom inte blivit av.. Men det lät sÃ¥ mysigt att göra en familjegrej av det sÃ¥ jag mÃ¥ste nog prova ändÃ¥ (om jag fÃ¥r med mig mina tre huliganer pÃ¥ det dÃ¥ 😉 ).

Kommentera

