Frejigt / Real Life

Real life tidningar

Eftersom jag är på resa i morgon så kör jag veckans utmaning från Yohanna redan i dag. Den här veckan handlar det om tidningsläsande…

Hur går det till hemma hos er?
– Tycker du om att läsa tidningar/magasin?
– Hur håller du dig uppdaterad med vad som händer i världen?
– Hur/När läser du tidningar/magasin?
– Varför är papperstidningar bättre än internetvarianten, OM du tycker det?
– Och hittar man några sanningar i dem 😉 ?

Egentligen tycker jag rätt mycket om att läsa magasin, och i perioder prenumererar jag på flera olika varianter. Som ung var det ”Vecko Revyn” jag läste, men när tidningen ”Amelia” startade 1995 började jag prenumerera på den från nummer ett. Till och från hade jag även ”Damernas Värld”. Vid varje tillfälle som jag flyttat har jag köpt, och i bland prenumererat, på inredningsmagasin och när ungarna var små prenumererade jag på föräldratidningar. Sen kanske jag inte använder dem så mycket för att hålla mig uppdaterad om världen, det gör jag genom radio, TV och internet, mer för att få tips och idéer om olika saker som intresserar mig. Jag myser gärna till det, med katt och te, och helst några stycken tidningar, och sträckläser dem.

Men på senare tid finns det så mycket annat som lockar mer än tidningarna, det beror antingen på att jag ändrat mina intressen, eller på att tidningarna inte längre är särskilt intressanta. Vid min säng ligger hela den här högen:IMG_4811

De senaste fyra numren av ”Amelia”, ”Amelia Höst” och de senaste två numren av ”Hus & Hem”. Jag låter dem ligga, känner ingen längtan efter att läsa dem, blir inte det minsta intresserad av rubrikerna på framsidan… Så nu har jag precis sagt upp alla prenumerationer, ”Allt i hemmet” sa jag upp i somras, och nu har jag sagt farväl till både ”Hus & Hem” och ”Amelia”. ”Amelia” har jag alltså läst varje nummer av sedan start, 1995…

Inredningstidningarna tröttnade jag på eftersom jag tycker det i princip är samma hem som visas upp i varje tidning i varje nummer. Antingen är det stilrent vitt, eller så är det bohemiskt chict, men sällan något som sticker ut och vågar vara annorlunda. Och samma prylar återkommer i alla tidningar, väldigt likriktat, sällan något som överraskar.

”Amelia” har jag tröttnat på eftersom jag inte längre tycker att de vågar vara annorlunda. Jag fick hopp i början av året när de införde dumstruten, som skulle utdelas till någon som betett sig onödigt sexistiskt, men sen delade de bara ut en dumstrut och ingen mer. Förut hade de bra artiklar om jobb, karriär, teknik och annat. Nu är det mera ”det-hände-mig” och mycket kändisreportage, som jag tycker är rätt ointressant. Deras modereportage har oxå blivit tråkigare och det är alldeles för mycket träning, dieter och allmän kroppsomformning. Tidigare tyckte jag att ”Amelia” var en frisk fläkt som ville låta kvinnor vara nöjda som de var, numer känns det som om varje nummer handlar om hur kvinnor ska göra om sig…

Det kan ju ha att göra med att jag blir äldre, men jag har försökt läsa både ”Tara” och ”M-Magasin” utan att fastna, så det har nog mer att göra med att mina intressen skiftat, eller att tidningar helt enkelt blivit tråkigare…

Så, nu är det slut med de där tidningarna, jag går vidare till annat…. Fast några prenumerationer har jag ändå kvar. ”Nemi”, ”Serieparaden” och ”Ernie” gör jag mig inte av med…

Över till något heeeelt annat, den här fina gubben mötte mig när jag kom hem idag:

gubbe guppe närbild

Som ni förstår har hösten nu gått över i vinter, som jag gillar nästan lika mycket som höst. Med snön kommer ljuset tillbaka, nu blir det inte längre mörkt på kvällen, minsta lilla månsken reflekteras från snön så att allt fortfarande blir tydligt. Sen blir jag oxå alldeles varm i hjärtat av att snart fjortonårige sonen tog sig tid att göra fina gubben när han kom hem. Först fick gubben låna sonens hatt, men eftersom han inte ville lämna hatten kvar ute så gav han gubben lite fint bladhår istället!

Älska snö!

25 thoughts on “Real life tidningar

  1. *skrattar* Du e ju knasig du! Glad – över tidig snö… Bläää… Säger värme och solälskande jag.. Men jag vet ju hur du har det i värmen.. Och det VAR gulligt av sonen.

    Tidningar. Njaaa.. Jag har ju den lokalablaskan som kommer hem. Prenumerar på Tiden (politisktidning) och Expo. Har prenumererat på Ordfront och Vagabond.. Jag läser mycket. Men nuförtiden sitter jag helst på bibblan och gör det.. *ler*

    Kramar

  2. Fina Freja, härlig blogg, måste läsa igen hos dig, jobbat och jobbat och rest och inte ens hunnit blogga själv förens idag. Härliga snögubbar 🙂 – läser mindre och mindre magasin men gärna Må bra!… ska anta utmaningen. Kram på dig

  3. Jag älskar magasin, särskilt gillade jag Yourlife tidningen, men den finns ju inte mer. Så ni har redan snö, inte klokt vad fort den sommaren försvann!

  4. Fy vilken otäck Gubbe 😉
    Jag vill absolut inte ha snö än. Eller…jag vill inte ha snö,överhuvud taget!
    Men men…det lär väl vädergudarna skita i 😉
    Kram!

  5. Oj, det är ju SNÖ???. Snö var länge sedan jag såg, och förra ”vintern” var här nästan både snölös och varm..Älskar tidningar och att läsa..När jag var ung tillbringade jag all fritid, mer eller mindre på stadsbiblioteket, numera läser jag mest lantbrukstidningar..Funderat något mer över din framtida bloggplats?? Kram Lena

  6. Var finns snön?????
    Tror inte hag är mentalt förberedd på den än… Herrejisses, sommarn då? Kommer inte den i år??? Och hösten, den ska väl vara längre än såhär???

    Dags att leta upp vinterskorna! Det är dem dom får mig att härda ut 😉

    Bra inlägg.
    Kram anna

  7. nu har jag inga tidningar alls längre, det är J som är den stora tidningsslukaren 🙂
    men snö älskar jag inte, så ni har alltså redan fått vinter, vilken fin snögubbe sonen gjort
    kramar

  8. Vilken söt snögubbe!
    Jag hörde idag av mormor att det snöat en decimeter där jag kommer ifrån. Hu! Jag tycker det är liiite väl tidigt ändå 🙂

  9. Där mot slutet av hösten så börjar åtminstone jag längta efter snön. Fast uoovuxen i Göteborg så är jag inte så förtjust i slasket och isen som kommer istället för snö.

    kan som du inte läsa ”tjej/kvinno”tidningar. Allt handlar om vikthets och hur du tillfredställer din partner eller vad du skall ha på dig. Inget om att vara nöjd med din kropp/få själsfrid eller tillfredställa dig själv och att uttrycka dig själv och din egen personlighet i din klädstil! Tidningarna är som mallar på hur du skall vara för att vara korrekt. Hahahaha… nu blev jag lite sur dåra.

    Kramar hoppas du får en trevlig helg vart du nu skall resa!

  10. Älskar vintern mer än höst, ljusare och friskare. Hundarna drar inte in en massa smuts som de gör på hösten i det evinnerliga regnandet. Här hos oss har jag inte sett en snöflinga än, men längtar efter dem =) Jag har bara prenumererat på ”vi föräldrar” när barnen var små. Jag har mest läst böcker och när jag köpte en kvällstidning eller någon annan veckotidning minns jag inte 😉 Ha en fin vecka! kram

  11. Jag håller med dig fullständigt om veckotidningarna 🙂 Tycker nästan man kan läsa om samma i alla och att det är så kroppsfixerat.
    Åh, vilken fin gubbe! Jag hoppas ju på att det ska dröja lite innan vi får hit Kung Bore 🙂
    Ha en fin dag!

  12. Det retar mig i mattidningar att det är samma recept och bilder som går igen i flera av dem. Ofta är det från någon kokbok jag redan har, så dyker recept och bilder upp i en tidning. Köper ju tidningarna för att jag vill ha ytterligar recept!! Prenumererar på Tara, Femina och Isabellas. Ja jag verkligen avskyr ju snö, så det är tur jag inte bor där du bor! Kram

  13. Älskar glossiga snygga magasin! I perioder köper massor. Tex nu när julutgåvorna börjar komma så kan jag inte låta bli. Prenumerera just nu bara på Amelia men har haft alla möjliga tidningar i olika omgångar.
    Glad för snö nu! För snögubben ok men för mig får snön gärna dröja till den 23 dec.
    Kram Pia

  14. Vilken fin snögubbe. Den första jag har sett i år.
    Jag tyckte oxå att Amelia var bättre förut. Men inte tillräckligt bra för att prenumerera på den. Idag tycker jag att dom flesta tidningar ser nästan likadana ut. (Tråkigt)
    Kramar i massor finaste Freja / Jane

  15. Snygg snögubbe!! 😀
    Jag gillar också snö men då skall det vara kallt och snö, inte blask som det oftast är här där jag bor i Västra Götaland. TRevlig utmaning, skall man kanske försöka skriva ett inlägg om i dagarna.

Kommentera

