blogginspiration / Jobb / Ledarskap

Bloggfunderingar

Tillbaka från tjänsteresan, och vad ser jag?

Jo Amelia har gjort ytterligare försämringar för sina ”vardagsbloggar”… Utan att informera på något vis. Nu går det inte alls att hitta till oss som inte är VIP, i alla fall klarar inte jag av det. Bara VIP-bloggarna syns.

Förra gången de ändrade så fanns i alla fall de 8 senaste inläggen inom några kategorier (”Bloggar vi gillar” och ”Senast uppdaterade”), och så småningom gick det att bläddra sig bakåt i båda de kategorierna, även om det inte gick att bläddra så att hitta alla bloggar. Nu finns vi inte alls. Det enda sättet för mig att hitta nya bloggar att läsa är att titta vilka som kommenterar hos er andra och klicka mig in och kolla om det är något för mig. Det är oxå det enda sättet för nya läsare att hitta mig…

Jag är glad att jag är så maniska att jag har länkat till de flesta bloggar jag gillar, men jag tycker det är trist att jag kommer att få det svårt att hitta till någon ny. Dags igen att fundera över mitt bloggande alltså. Ska jag fortsätta, fast jag troligtvis kommer att få färre och färre läsare, och färre och färre kommentarer? Ska jag ta mig tiden och besväret att hitta en ny bloggplats, fast jag tyckte det var svårt nog att få till den här bloggen? Och vad händer då med mina gamla inlägg, min historia? Eller ska jag tacka för mig och lägga ner bloggandet.

Ja, ja, jag vet att det inte är antalet kommentarer som borde styra mitt bloggande, och det är inte det heller. Men det är kommunikationen jag gillar. Jag har hittat så många intressanta människor genom att blogga och för mig är inte skrivandet i sig nog. Det är inte mina inlägg som driver mig att fortsätta, det är möjligheten att kommentera andra och få kommentarer på det jag själv skrivit som jag tycker är kul. Om det skulle bli så att ingen varken läser eller kommenterar det jag skriver kan jag ju lika gärna skriva det för mig själv och bara ha det sparat på min dator. Som ni vet så tar det TID att blogga, jag lägger säkert minst tre timmar per kväll på min blogg, och den tiden kan jag använda till annat. Fast i ärlighetens namn så bloggar jag när jag tittar på TV så det enda jag skulle använda tiden till vore att lösa Sudoku till TVtittandet istället…

Har ni några tips på bra bloggställen som jag kan flytta till? Helst ett som inte har massor av annonser som tar över hela bloggen…

I övrigt är första veckan av hösten gjord och jag är HELT slut… På semestern pysslade jag och höll på, fick massor gjort och mådde ändå i stort sett bra. Nu har jag varit en vecka på jobbet, mest bara suttit på möten och inte fått nästan något gjort och är utslagen… I dag har jag bara hasat runt och inte orkat något, tur jag har en man som får hemmet att gå runt…. Jag funderar på vad det är som gör mig så trött, och jag tror det är det är den totala avsaknaden av ledning och styrning på jobbet. Jag är en ytterst självgående medarbetare, jag har inga problem med att driva mina uppgifter i bra fart framåt mot målet. Men när man inte vet vilka uppgifter man har och inte heller vad målet är, då blir jag ganska apatisk… Vi är många som har det så här och då blir det dessutom en massa brus på arbetsplatsen som helt tar musten ur mig. I måndags var det en medarbetare som satte sig med chefen och tog upp just det här. Chefen lyssnade (som vanligt), sa sig förstå (som vanligt) och lovade ta itu med det mest akuta direkt (som vanligt). Sen hände ingenting på hela veckan (som vanligt)…

Jag söker andra jobb, har tre ansökningar ute just nu och ytterligare en på gång att skicka. Problemet med att ha en chef som den jag har nu, är att hans beteende gör oss osäkra på vår kapacitet. Och är man osäker på sin kapacitet blir det mycket svårare att göra ett bra intryck på en anställningsintervju… Så jag hoppas verkligen få napp innan det här går för långt…Picture 080

Som omväxling kör jag en vinterbild… På ett av mina tidigare jobb, i Försvarsmakten, fick jag möjligheten att följa med till fjällen och bo i snöka (militär förkortning för snöbivack). I den där öppningen i sluttningen till vänster sov jag med tre andra. Eller sov och sov, det var alldeles för hårt för min rygg så jag sov inte många minuter. Dessutom snarkade min kompis C så det ekade inne i snökan… Men det var ett roligt äventyr ändå!

24 thoughts on “Bloggfunderingar

  1. Hm så ser det inte ut hos mig, ser fortfarande de senast uppdaterade bloggarna under varje kategori, men det kanske bara är en tidsfråga! Trist i så fall. Ja du, tur man länkat de man gillar! Kram

  2. Tack finaste kvinna 🙂 så glad för ditt välkomnande 🙂 du jag har ju en liten sak till dig inget alls märkvärdigt bara att mina tankar gick till dig då jag såg det så maila mig gärna din adress så skickar jag ok kram kram å jag vill gärna ha dig kvär här 🙂 ler med ögonen ju …

  3. jag kan ju inte direkt rekommendera blogg.se, inte nu längre, fast de kanske bättrar sig, förut tyckte jag att de var hur bra som helst, men sedan skulle det ju förnyas och då blev det genast sämre
    vilken härlig vinterbild, var det inte kallt och ligga där?
    kramar

  4. Men vad är det jag läser?? Inte skall du sluta blogga!! Hur skall jag då följa dig…
    Men jag förstå hur du känner. Och jädra skit ställe att jobba på.. Eller kanske inte, låt mig rätta mig; jädra skit chef att jobbar för…
    Skickar kramar

  5. Freja du ska INTE sluta blogga. Du ÄR en bloggare!

    Amelia anv sig av wordpress-systemet, altså är det superduperenkelt att flytta ALLA dina inlägg och bilder samt kommentarer till wordpress.com.

    Där har du också färdiga mallar som du väljer mellan. Du behöver alltså inte trixa med kodmallar. Du slipper dessutom ALL reklam! Det är gratis att överföra sin blogg dit, gratis att blogga där. Du kan dessutom koppla en egen domän dit om du vill (mot en struntsumma) – vilket naturligtvis är helt valfritt, men enkelt.

    Lycka till!

    Kram/Fina Frun

  6. Jag bloggar ju på egen domän, men det är wordpress precis som hos Amelia så det är lätt som en plätt 🙂 men jag betalar ju 100:- i månaden för min domän men det är det värt då bestämmer jag själv ang reklam etc 🙂 kram Diana

  7. Så har vi det på blogg.se också, om jag förstår dig rätt. Det finns ingenstans, vad jag vet, att se andra bloggar, mer än de som hamnar på topplistor osv.
    Annars gillar jag allt det nya med blogg.se, om det bara börjar fungera som det ska, och jag tycker det har blivit bättre senaste veckan..
    Jag har bloglovin där jag kan spara mina favoritbloggar och se alla deras inlägg som kommer upp. Man kan även hitta andra bloggar där. Så jag ser dig hela tiden, snälla sluta inte! 🙂

  8. Du ska absolut inte sluta blogga! Skulle sakna din blogg isf. Tycker det är trist att Amelia har blivit så dålig att du funderar på att lägga av. Ha en fin söndag. kram

  9. Allt ser likadant ut hos mig eller när jag besöker 1a sidan …hm konstigt…skickar imorgon hoppas du blir lite glad allfall annars är det ett minne från mig allafall 😉 kramen

  10. Inte får du sluta att blogga för att portalen är dum! Det är precis som med jobbet – BYT (både bloggportal och jobb).

    Jag ruttnade ju på metrobloggen när dom anklagade mig för automatiserade sidvisningar (vilket jag INTE hade) och tog bort mig från topplistorna. Jag kände mig verkligen oskyldigt anklagad och hoppade över till wordpress och det har jag inte ångrat. Trivs bra här. Ingen reklam och gratis är det också (i alla fall när man som jag inte behöver så komplicerade saker utan bara skriver rätt upp och ned).

    Ser coolt ut (i dubbel bemärkelse 😉 ) med dom där snöbivackerna 🙂

  11. Det vore jättetrist om du lade av med bloggandet, hoppas inte du bestämmer dig för det!
    Trist att jobbet tar mycket energi från dig men det är så det blir på en arbetsplats med en dålig ledning.

  12. Visst är det roligare ifall du får lite respons! Och visst är det kul att läsa andra bloggar också!

    Bloggplatsen funderar jag ju på om jag kanske skall lämna, men det är inte en dålig portal. Den är användarvänlig och det finns många sätt att hitta nya bloggar. Den har lite reklam.. men framförallt så ogillar jag den för att dne inte ger så mycket frihet i designen.

    KRAM

  13. Jag gillar blogspot jag är på nu, enkel att hantera för en dataidot som jag 🙂
    Hoppas du hittar vad du söker o tack rara du för alla kommentarer hos mig. Jag har varit dålig på det ett tag men ska bli bättre. ha en skön söndagskväll !!

  14. Vilken tur. Du bestämde dig för att vara kvar!
    Gillar din blogg skarpt 🙂
    Hoppas strulet Inte fortsätter det är trist när det inte funkar.
    Har själv haft samma funderingar, men vilket jobb att byta…
    Skönt att allt var tillbaka och ordningen återställd!
    Vilken rolig bild och vilket äventyr…jobb i och för sig men vilken övernattning! Blir avis 😉
    Kram Sussi

  15. Jag tror att det funkar nu eller? Att de kan se de 35 senast uppdaterade? jag skapade en blogg hos blogger, men slutade sen helt i 4 månader. Blev bloggtrött. För mig känns det ändå enkelt att fortsätta på amelia…men man saknar många av dom gamla…

Kommentera

