Barn / Resor

Tågluff i Storbritannien, York

Jag fortsätter minnas tillbaka till sommaren 2010 när vi luffade runt i Storbritannien

När vi lämnade Inverness reste vi vår längsta tripp, vi tog oss ner till York. I York bodde vi på ett av de två hotell vi bodde på under resan. I övrigt bodde vi på pensionat eller B&Bs, men i York hittade jag ett billigt hotell nära stationen och centrum. Det hörde till en kedja, Premier Inn. Vi bodde även på Premier Inn sista natten på resan, i Hounslow nära Heathrow. Vi har dessutom besökt London en gång till efter den här resan, 2011, och då bodde vi på ett Premier Inn vid Kings Cross och St Pancras. Jag kan starkt rekommendera kedjan. Vi har alltid fått stora och fräscha rum, frukostbuffén är helt OK, personalen trevlig och priset lågt, vad kan man mer begära? Det är inga lyxhotell, men mycket prisvärt! 100705 1 York

I York måste jag haft mycket att göra för jag har nästan inte ett enda foto därifrån. Där var vi historiska igen. Vi besökte DIG, ett interaktivt museum där vi fick testa på att göra arkeologiska utgrävningar. Det finns lämningar överallt i Storbritannien verkar det som, och är det inte Romare så är det Vikingar!

När vi undersökt allt på DIG tog vi oss vidare till JORVIK Viking Center och upplevde hur en vikingaby kunde se ut. Alltid kul att åka till andra länder och träffa Vikingar, när man är Viking själv…

I York fanns även ett Dungeon, och tack vare våra Merlin Annual Passes kunde vi gå in där utan extra kostnad, så självklart passade vi på att göra det!

Efter en dag i York tog vi oss vidare ut mot havet, till Scarborough, fast det var ingen fair där när vi kom dit!

Nu har man och dotter åkt iväg till ett mangakonvent över helgen och jag och sonen är kvar hemma. Vi planerar att däcka framför TV och datorer och leva på godis, snacks och läsk. Mitt föräldraskap når nya höjder (eller nya dalar, kanske…) den här helgen…

17 thoughts on “Tågluff i Storbritannien, York

  1. Jag var på familjesemester i York (och resten av England, typ) Jag älskade York och minns mycket! Min syster svor dock, efter den semestern på att aldrig mer gå in i en kyrka.Katedralerna var många för en 7-åring…

  2. sådana semestrar är de bästa 🙂 vilken fin bild
    🙂 men njut nu under helgen 🙂 både du och sonen, jag är säker om att det inte är någon dal utan du har hamnat på en alptopp 🙂
    Sv: du får ge sonen en kudde till, så att han och katten har var sin 🙂 jag skrattade gott åt mannen dins kastspö 🙂 tänkt vad dumt det kan vara
    bamsekramar

  3. Ni hann med mycket där i Storbritannien 🙂

    Jag tycker ni har lysande helgplaner, du och sonen 😉

    sv: Det kommer nog mer från Irland, men kanske inte just från Dublin…

  4. Är dom i Sundsvall på mangakonventet tro? Läste något i tidningen om att det skulle vara här.
    Inverness har jag varit i oxå! Vi luffade runt i Skottland när för 8-9 år sedan. Fantastist land!
    Kram

  5. Inverness låter så intressant – var det det? du kanske har skrivit något om det tidigare… är det en spännande historia där? låter som en mysig helg… 😉 – njut! undrar också vad Mangakonventet är? kramen

  6. Jaså ingen fair va? Var Simon och Garfunkle där då? =D Härligt med slott, dungeons och Storbritannien överhuvudtaget. Jag längtar dit konstant fast jag aldrig varit där.

    Tv och datorer (och läsk) is the shit.

Kommentera

