Inredning

Hus och kaosträdgård

På väg ut på tjänsteresa igen, så nu kommer ett låååångt inlägg med mycket bilder så du kan läsa det i etapper tills jag är tillbaka på onsdag kväll…. Dags att ta en av era frågor igen, den här gången kommer frågan från

Hur länge har du bott där du bor och vad är det ni gör i trädgården eftersom det är kaos där?

Vi har bott i det här huset sedan augusti 2008. Det var den fjortonde gången jag flyttade i mitt liv och den tredje flytten på tre år, så nu hoppas jag vi blir kvar här ett tag.

När vi köpte huset var vi medvetna om att det mesta måste göras och det ganska snart. Vi köpte av dem som själva byggt huset på 60-talet, och de hade nästen inte renoverat något sedan huset väl var byggt. Taket måste bytas, träpanelen målas, grunden dräneras, badrummet renoveras. Utöver det insåg vi raskt att all el måste bytas, eftersom mannen som tidigare ägt huset dragit all el själv och vi ganska snart upptäckte att det innebar ett antal kortslutningar i veckan… Eftersom kortslutningarna drabbade spisen och frysen i köket så tog vi och renoverade köket oxå… Till det kom naturligtvis alla renoveringar vi ville göra för att få vår egen stil på huset, vilket även innebar att jag rev och byggde om två väggar.

Trädgården var vackert uppväxt när vi köpte huset, med buskage runt hela huset, en liten berså precis bakom huset, en gigantisk nyponbuske med betongplattor där det stod en gammal hammock (som det inte fanns några dynor eller tak till) och en torkvinda vid husgaveln samt mitt på gräsmattan en stor rabatt där det stod en fin lykta. Runt tre sidor av tomten fanns en fin syrenhäck och den fjärde sidan markeras av två stora björkar och några bärbuskar. En fin trädgård, men vi ville bara behålla häcken, bärbuskarna och träden, resten skulle bli gräsmatta.

Vi flyttade alltså in i augusti 2008 och har hittills inte klippt gräsmattan en enda gång… Mannen, som lovat att klippningen (och snöskottningen) skulle han fixa om jag bara gick med på att köpa hus, har köpt en elektrisk klippare, men den ligger fortfarande
ouppackad i en kartong i garaget. Däremot har vi slagit gräset med lie några gånger, och det är nog mest jag som gjort det….. Men det finns en förklaring, och det är att trädgården i stort varit en uppgrävd lerhög sen vi flyttade in…..

Vi började med dräneringen och då försvann allt buskage runt husgrunden. Det ska inte tillbaka, vi vill inte riskera att rötter växer in i dräneringen… Vi rev dessutom bort balkongen som löpte längs med hela ena långsidan av huset, dessutom förstördes entrétrappan när de skulle gräva för dräneringen.

Vi anlitade en snickarfirma för att bygga en ny entrétrappa utifrån ritningar som jag gjort. Det gick fort och blev bra. Nästan det enda hantverkarjobb vi är nöjda med, förutom taket, de som gjorde taket var allra bäst.


Kaosbro Kaosnybro

Huset första dagen vi ägde det, med originalbro och massor av buskar och huset när ”min” bro var färdigbyggd och allt grönt är borta.

Sen hamnade vi i en tvist med dräneringsfirman, en tvist som vi drev i över ett år, tills firman gick i konkurs, så det löstes aldrig. Under hela den tiden låg det skrot som de skulle ha fraktat bort, samt den del av balkongen som skulle byggas upp igen, kvar i trädgården. Det gjorde det omöjligt att ens klippa gräset, än mindre att få till någon sorts vettig gräsmatta. Det här var sommaren 2009, samma sommar drog vi in bredband i huset, vilket innebar att det dessutom grävdes upp tvärs igenom trädgården och runt huset för att bredbandet skulle läggas ner….

När tvisten inte gick att driva längre anlitade vi samma firma som gjort vår bro att dels bygga upp halva balkongen igen, dels att bygga en altan där det tidigare varit balkong. Altanbygget innebar att ytterligare en del av trädgården grävdes upp, med jordhögar som blev liggande lite här och där i trädgården. Samtidigt hade vi en firma som lade nytt tak, så firmorna fick jobba lite omlott, när byggnadsställningarna var uppe gick det inte att bygga altan och tvärs om. Det drog dessutom ut på tiden (som det alltid verkar göra med hantverkare) så då gick hela sommaren 2010 utan att vi fick till någon gräsmatta… Jag ägnade en stor del av min tid den här sommaren till att gräva upp nyponbuskarna och att plocka reda på massor av sten för att ha till senare… Nypon är tuffa att gräva upp, sten är tungt att bära, jag slet hårt!

kaosstenKaosskräp
Stenen jag burit och släpat från olika utgrävningar samt resterna av gamla balkongen som läääänge låg kvar i trädgården, komplett med järnbalk och betongfundament.

Sommaren 2011 hade vi nog tänkt oss att det skulle bli en gräsmatta, men då skulle vi oxå fixa klart runt altanen, måla om huset och få bort lyktan. Som i sin tur innebar ytterligare grävande…. Det här var dessutom sommaren då jag bara var trött och orkeslös hela sommaren, det började kännas som att trädgården var ett helt hopplöst projekt… I höstas hade vi äntligen en firma här som dels skulle schakta bort överflödig jord (eller sandblandat grus som vår trädgård verkar bestå av…), se till att marken lutade från huset och fylla på med mull. I vår kommer vi att så gräs och till hösten kanske vi äntligen har vår ”stora” gräsmatta….

 

 

Kaoslykta kAOSHUS

Lyktan som stod där det även tidigare fanns en stor blomsterplantering, på väg att grävas upp, och huset som det såg ut i somras innan vi målade det. Något kuperad ”gräsmatta”…

Kaosskörd

 

Trots kaoset så växer det för fullt, här är dotterns blomsteraffär som hon drev i somras, med skörd ur trädgården.

Fast nu tänkte ju firman inte riktigt igenom hur arbetet borde läggas upp… De schaktade och gjorde lutningen rätt och samlade schaktmassorna i ett hörn av vår trädgård. De kunde ha valt att lägga dem vid garaget, då hade de kunnat stått på vår utfart och lassat upp massorna på ett flak utan problem. I stället la de massorna i andra änden av trädgården och kollade med kommunen att de fick köra på cykelbanan till vårt hus. Dilemmat var bara att de då måste köra på kommunens gräsmatta och det fick de inte göra förrän marken var torr och hård. Vilket den inte blev förrän snön kom. Så nu har Kaosträdgården förärats med ett alldeles eget litet berg precis bredvid huset och precis i vägen för oss när vi ska till skola/jobb på morgonen….. Och nån mull är förstås inte på plats, och med vår tur med hantverkare blir det nog ingen mull förrän tidigast till hösten.

Vi ser alltså fram emot ytterligare en sommar med en sandig lermark som trädgård. Mysigt…..

Kaossnö

 

Frejafjäll blir nog en fin pulkabacke i vinter……

22 thoughts on “Hus och kaosträdgård

  1. Att äga hus är ett livsprojekt!!
    Vi har bott i vårt i snart 21 år och är inte klara än.
    Men det är ju lite det som är charmen också, att få greja…det är väl det man vill…
    Ha en bra arbetsvecka!

  2. Jag har inga blommor i min trädgård, brukar säga ” hellre ingen rabatt än en vanskött” 😉 Har inget intresse för blommor och blader, lägger hellre min tid på djuren. Några rosenbuskar och pereena växter finns som alltid kommer utan min hjälp.
    Hoppas att ni får till en gräsmatta till sommaren, inte så kul med lervälling.
    Ha en fin vecka! kram

  3. När jag läser det här inlägget så tackar jag högre makter att jag bor i en stor och fin fyrarummare där HSB sköter allt.
    Men du kan ju alltid trösta dig med en härlig interiör med djungelrum och dödskallar – ja det skulle jag göra.

    Svar: Tänkte aldrig på att skylten jag visade på bloggen såg ut att föreställa pedofiler. Undrar om din fantasi är lika livlig och konstig som min…;-)

  4. När jag läser ditt inlägg blir jag glad att jag inte äger hus.
    Jag skulle nog inte orka med allt som måste göras…*L*
    Ha en fin vecka!
    Kram

  5. Å ett jättestort tack för ditt svar och jättekul att följa projektet i bilder, det där blir nog jättebra när det blir klart.
    Helt rätt tänkt att inte ha växter intill huset, vi har grusat runt om.
    Men hur kan de lägga högen på ett sånt tokigt ställe?
    Kramis

  6. Har en gång i tiden bott i hus men jag saknar mest med det är att dricka mitt kaffe i trädgården, men nu har jag havet som granne så det blir ännu bättre …kram å ha en fin dag

  7. visst är det mycket jobb med att ha hus, det är alltid något som ska fixas med, trädgården på sommaren, här är det J som klipper grasmattan, men det är roligt med att ha ett hus också, man har så många projekt på gång nästan jämt
    kramar

  8. Har man hus har man jobb iallafall om man vill göra om mkt. Men är det inte dyrt att ta in firma och gräva i trädgården? Ja det är ju svårt att göra det själv förstås…

  9. Läste redan igårkväll, men hann inte kommentera.. *ler*

    Först: usch och fy för allt jobb som finns att göra med hus!! Men – vilken jättebra lösning du fick till vid entrén!! Det gjorde ju att huset fick ett helt nytt uttryck! Mycket snyggt.

    Avskyr trädgårdsarbete.. Tyvärr…

    Hoppas nu din resa blir bra. Med mycket tid till läsande.
    Kramar Freja – ta hand om dig!

  10. Mycket jobb med hus och trädgård..Själva är vi nog inte så intresserade av trädgårdsarbete, och fåren brukar ibland hjälpa oss med gräsmattan, men det skulle vara roligt med ett växthus..Intressant att läsa ditt inlägg och se alla bilderna!. Jag följer fortsättningen med stort intresse.. Kram Lena

  11. Ja men då vet du vad du ska göra när andan faller på, hehehe.
    Vi har bott i vårt hus sen -88, det är i ständig förändring o utveckling. När vi blev barnfria började det om på ny kula som ”vuxenhus”
    ha de Fia

  12. Ping: Raindrops keep fallin on my head… | Freja funderar

Kommentera

