Egoboost! / Feminism / Jobb / Ledarskap

Jag klär av mig naken!

VARNING! Långt inlägg VARNING!

Men du har till torsdag på dig att läsa och beundra bilderna…….

Vill bara inleda med en liten förklaring till mitt bitchande om mitt jobb och att jag
får göra andras uppgifter. Jag har tagit upp det här med chefen. Flera gånger till
och med. Han har tyvärr inte förmågan att ta itu med problemet på ett effektivt
sätt, men det pågår ett arbete bland oss i personalen som förhoppningsvis kommer
att lösa bland annat det här. Just den här veckan handlade det om att om inte det
här jobbet gjordes skulle kunder drabbas och en kollega som var sjuk skulle komma
tillbaka till kaos. Dessutom skulle även jag drabbats i ett senare skede. Jag tog därför
upp det med chefen, men valde ändå att lösa uppgiften för att inte utomstående,
utan möjlighet att själva påverka, skulle drabbas i onödan. Mitt eget val, men ändå
ett irritationsmoment, förlåt att jag lät den irritationen slaska över på er!

I dag tänkte jag annars berätta för er om min tid som nakenmodell…..

Under min sista termin för att bli civilekonom blev jag tillfrågad av två bekanta
om jag kunde tänka mig att sitta modell för dem. De är hobbykonstnärer och ville
träna på kroki, men hade inte råd att hyra in en modell, Jag, som gillar att prova
nya saker, hoppade på direkt. Vi höll till hemma hos en av dem i ett extrarum
där det fanns en stol och en madrass och de lärde mig hur jag skulle posera.

Samtidigt kom den ekonomiska krisen, i början av 90-talet, och från att studenterna
i klassen över oss blev headhuntade innan de ens tagit examen fanns det inte ens
några jobb att söka när jag tog examen. Jag tog extrajobb i storkök där jag jobbat
tidigare, men skulle flytta till Göteborg där mannen pluggade på Chalmers. Väl
i Göteborg sökte jag de få ekonomjobb som kom ut, men kollade även efter andra
jobb. Det var kärvt att leva på hans studielån och min a-kassa, så alla extrainkomster
välkomnades.

TBV i Göteborg annonserade samtidigt efter krokimodeller, så jag sökte och fick det.
Det var stor skillnad mellan att stå för två (kvinnliga) bekanta i ett vanligt lägenhets-
rum och att stå inför en klass på 15-20 främlingar i en stor ateljé, men det var ett
otroligt roligt och intressant jobb.

Jag stod dels som krokimodell och dels som oljemålningsmodell. Jobben skiljer sig
åt rätt mycket. Som krokimodell stod jag som längst i samma position i kanske fem
minuter, längre orkade man inte. Det kunde vara snabba poser på under en minut,
där läraren sa till så skulle jag snabbt inta en annan ställning, till att jag stod stilla i
flera minuter. Samtidigt skulle eleverna skissa med kol och fånga min kropps former.
För mig gällde det naturligtvis att hela tiden variera mina poser så mycket som möjligt
så det fick träna upp sin förmåga att hitta de viktigaste strecken i teckningen.

Som oljemodell var jobbet nästan precis tvärtom. Där skulle jag hålla samma position
inte bara under hela lektionen utan under varje lektion som kursen pågick. Jag måste
naturligtvis då hitta en position som jag utan problem kunde hålla i 45+45 minuter och
som jag lätt hittade tillbaka till vid nästa veckas lektion. Så där handlade det mest om
att drapera sig i en soffa och sen slappna av.

Allt jag gjorde skedde uppe på ett podium, där det fanns soffa, stol och en mjuk matta.
Över podiet lyste en varm infraröd lampa så jag inte skulle frysa. När det var rast tog
jag på mig en tjock morgonrock och raggsockor och fikade med klassen.

Jobbet var bra betalt, särskilt jämfört med jobbet i storkök, men framförallt var det guld
för min syn på min egen kropp. Jag är långt ifrån modellsmal och har alltid sett mig själv
som tjock. Det blir lätt så när man växer upp med en storasyster som är 15 cm längre och
väger 15 kilo mindre än en själv…. Sen är hon förstås otroligt smal, men i mina ögon var
det jag som var tjock. Men som konstmodell var plötsligt mina runda och mjuka former
min största tillgång. Det är (eller var då i alla fall) ovanligt med kvinnliga modeller som
inte är trådsmala. Kvinnor med min kroppsform söker sig inte till jobb där de måste visa
upp sin kropp med alla skavanker. När jag poserade fick jag därför hela tiden höra lyckliga
utrop från eleverna över hur kul det var att äntligen få arbeta med en ”riktig” kropp.

Det var inte heller den typ av kommentarer som kvinnor oftast får om sin kropp, det kunde
handla om hur vackert det var där nacken mötte axeln, eller hur skimret i min hud skulle
återges. Jag har förstås aldrig varit objekt mer utstuderat än när jag hade det här jobbet,
men objekt på ett helt avsexualiserat sätt och det gav mig möjlighet att titta på min egen
kropp ur ett helt nytt perspektiv, det var otroligt befriande!

Sen fick jag ett ekonomjobb och kunde inte längre får tiderna att passa ihop med modelljobbet,
så jag slutförde de kurser jag stod för just då och sen har jag inte modellat något mer. Tyvärr
missade jag den utställning som TBV hade där tavlorna var till salu, och jag hade inte heller
råd att köpa en av oljemålningarna, från en mycket duktig elev, den tavlan hade jag annars
gärna gett min man i present….

Men mina två bekanta, som inte hade råd att betala en modell, betalade ändå mig i form av
tavlor. Vi har inte ännu hunnit få upp tavlor i huset, men jag rotade fram två av de fem
tavlorna jag fick av dem. De här ska hängas i vårt vardagsrum, det är en krokiteckning och
en akvarell. Så varsågod; Freja in the nude!

IMG_4021 IMG_4020

I dag ska vi på bio och ut och äta för att fira Farsdag. Sen ska jag packa för
tjänsteresa igen och kommer inte åt att besöka er förrän på torsdag. Jag ska
försöka hälsa på er i kväll, annars får ni ha det så bra tills vi ses!

35 thoughts on “Jag klär av mig naken!

  1. Vad modig du är!!!! Fina bilder.

    Bra grej det där att lära sig tycka om sin kropp precis så som den ser ut.

    Fast var det inte konstigt att vara naken inför många människor samtidigt?

  2. Värst vad det verkar populärt med krokimodeller här i Götet, både du och Agnes berättar om detta…jag kanske kan söka jobb, om det är former dom vil ha! ha,ha!!
    Ha en bra start på veckan darling!

  3. Jag har en väninna som jobbade som krokimodell när vi flyttade till Gbg.
    Det hon klagade mest på att det blev så kallt att sitta näck..*L*
    Själv har jag tydligen i min ungdom låtit en konstnär gjuta av min byst…det konstverket sägs ha sålts på auktion för 25 papp…det verkar kanske lite diffust, när jag skriver tydligen men det är inte just den delen jag minns bäst…resten av den kvällen och natten däremot..haha
    Ha en bra Söndag!
    Kram

  4. Jag älskar långa välskrivna inlägg.
    MIG behöver du inte varna *ler*

    Tänk en sådan guldgrej! Att bejaka sin kropp, få komplimanger för den!
    Jag skulle inte greja att vara naken inför så många.
    Du är modig, vacker och klok!
    Jag har haft tjejkompisar som modeller då jag tecknat.
    Bara varit modell åt min syster, som målar i olja.

    Fint inlägg!
    Kram och ha en bra tjänsteresa…igen 🙂

  5. Du behöver aldrig varna för långt inlägg. Det ska du veta. Är det välskrivet så kan det vara hur långt som helst. Underbar historia. Jag skulle dock aldrig våga. Har alltid haft ett komplext förhållande till min kropp, men å andra sidan, om jag hade vågat skulle det kanske ha känts som en befrielse och stärkt kroppskänslan. Synd att du aldrig fick chans att köpa en oljemålning av dig. Hade varit coolt. Men teckningarna är superfina också. Ha en bra resa /Sahra

  6. Hos dig slutar man aldrig att förvånas. Det är kanske därför man kikar in hos dig och gillar vad man ser och läser!!!
    Din kropp är kvinnlig. Hade du haft en målning till hade du haft ett perfekt bidrag till Fototriss idag!

  7. Dina inlägg är alltid läsvärda oavsett längd Freja!

    Vilka fina bilder – vad duktiga de var/är! Och jag förstår precis vad som menar med avsexualiserade komplimanger. Så viktigt! Nyttigt! Vettigt! Och vackert! Har aldrig modellat själv – det skulle nog bli döden för min katolska mamma – men har inga problem att se det vackra i en mänsklig kropp. Oavsett kön.

    Hoppas din tjänsteresa blir trevlig OCH att problemet på jobbet löser sig!

    Kramen

  8. Du behöver inte varna mig heller….flyter bara texten och är intressant, då spelar det ingen roll!

    Och det var intressant läsning!

    Ha en bra tjänste tripp!

    Sv…Klart du skall vara med, är du borta så är du och du har alltid vänligheten att tala om i förväg, så det är inga problem!

    Kram

  9. hej Freja !

    jag har alltid trott att nakenmodeller tjänar så himla bra !
    det var någon som sa det till mig…

    jag tycker dem båda är fina ! och skulle också sätta dem båda i vardagsrum !!

    fina minnen till dig och mycket värdefulla !!

    kram till dig och ha en bra tjänsteresa ! marilena…

  10. Håller med Millan om att det var modigt! Och som du skriver så är det säkert väldigt bra för självkänslan att man duger och faktiskt är fin! Kul att ha dessa målningar.

  11. Så roligt att du har några av tavlorna, fast jag skulle inte fixa att vara naken inför folk sådär.
    Däremot så fick jag förfrågan som ung om jag ville ställa upp som modell när det gällde fotografering med kläder på. Men det blev bara en kort period för jag trivdes inte med situationen.
    Kram

  12. Intressant & kul att du vågade och se vilka underbara tavlor du hjälpt till att skapa …dom måste ju upp på väggen Freja ….

    Hoppas resan blir bra & kom snart tillbaka kram

  13. Jag förstår att det inte var jobbigt att vara modell för som du säger så ser man kroppen för det den är när man målar/tecknar och inget sexobjekt. Men kan ana att det var jobbigt att hålla samma posé en lång tid, men det blir kanske en vanesak och beror väl på om man kan slappna av 🙂
    Bilderna var så snygga, tycker det var jättesynd att du inte kunde köpa den fina tavlan på dig. Du förstår vad barnen skulle beundrat sin mamma 🙂
    Hoppas din resa blev bra! Kram

    Svar: Hatten med fjäder var tyvärr en barnmössa 😉

  14. Se där..det visste jag inte om dig.
    Vad otroligt modigt gjort att modella naken inför okända människor.
    Jätte modigt av dig.
    Och bilderna…dom blev ju jätte fina!
    Kram på dig!

  15. Jag varit en elev, som försökt att lära mig att teckna kroki, vet inte om jag blev särskilt skicklig?? Men kul var det..Men Tyckte särskilt om att måla i olja, då egna ideer till konstverk, blev mest naturmotiv!! Härlig stämning och miljö i en atelje, trivdes där!!

  16. vackra bilder på en vacker kvinna … Visst är det kul med dylika utmaningar … Har varit nakenmodell för en fotoutställning på moderna museet, tycker ff att det va kul. pokonis A

  17. Spännande jobb! Det låter ju lite tacky att arbeta som en nakenmodell, men det behöver ju inte nödvändigtvis vara speciellt tacky.

    Blev nästan sugen på att testa bara för att jag läste det här inlägget! Får se om någon presenterar den möjligheten för mig 😉

    Kramar

  18. jag är manlig kroki modell och artnude o eroticfotomodell. 58 år. blir kåt av att vara krokimodell vill blotta mig inte med stånd tyvbärr men de ser på mitt kön .mmmmm…..

  19. Ping: Tillsammans är man mindre ensam | Freja funderar

Kommentera

