Barn

Djurungar…

..ett inlägg inspirerat av Ann-Mari/Trappsittarfolk

Hon syr ”maskeraddräkter” till sina döttrar och de är magiskt vackra. Jag är inte alls lika god sömmerska, men mina ungar har alltid gillat att klä ut sig och de har önskat sig olika outfits under åren. En del har vi köpt, annat har vi plockat ihop i befintliga garderober (en gul tröja kan bli en Pokemóndräkt med lite fantasi och svart tejp…) men det har hänt att jag även sytt kläder åt dem.

När de var i tre-fyra års åldern sydde jag de här:

Imported from Pixbox

 

Snabeln köpte vi faktiskt, men dräkten kompletterades så småningom med vita betar, för det måste ju en elefant ha…. Leoparden har dessutom små ”guldklor” på sina tassar, det uppskattade dottern särskilt. De här dräkterna hade de tills byxbenen bara nådde dem till knäna och nu har de packat ner dem för att ge till sina egna barn någon gång i framtiden. Mitt förslag att skänka dräkterna till deras gamla dagis möttes med iskyla….

När de var något äldre, kanske åtta-nio år så beställdes det här:

Imported from Pixbox

 

Egentligen är det bara skalen jag sytt, men det var å andra sidan ett riktigt slitgöra eftersom det mesta syddes för hand och fingrarna var blodiga i flera veckor…. De gröna kläderna är från Lingon & Blåbär och vapnen har deras morfar gjort. Som det stora fan av Teenage Mutant Ninja Turtles jag är (eller så googlade jag just nu helt fräckt upp det…) så vet jag att dottern är klädd som Michelangelo (orange mask) och sonen är Raphael (röd mask)….

Nu önskar jag att de ska fortsätta komma med önskemål om utstyrslar, för jag syr alldeles för sällan nu för tiden… Dottern har antytt något om en klänning hon vill ha, jag får ta att kolla lite med henne om det….

28 thoughts on “Djurungar…

  1. vilka underbara dräkter, du är ju riktigt duktig på att sy och kreera, en klänning står alltså på tur nu
    Sv: fågelbadet köpte jag i en ICA-affärs trädgårdsavdelning
    vad skönt att det gick br att ta bort plåstret på din kisse-katt
    kramar

  2. Jaa du…Vi är på vår tredje diskmaskin, andra tvättmaskin och har bytt kyl, frys och spis sedan vi flyttade in till huset. Nä, det funkar inte särskilt länge. Inget utom vår Bosch torktumlare som gått varje dag i tio års tid.

  3. Åh vad roligt att sy djurdräkter!
    jag vet inte var du bor men i Göteborg är det en org. som heter http://www.markand .org som man kan maila till.Det kan ju hända att dom har tips om arrangörer i andra städer.Här på heden och i majorna måste man inte boka utan bara komma dit på morgonen i tid!

  4. Du är helt fantastik tjejen! Helt outstanding. Inte bara för din fantasi vad gäller det coolaste rummes jag någonsin sett utan även att du kan göra sådana dräkter. Vilken morsa dina barn har!!
    Min mamma var som du, hon kunde liksom trolla med tyg, tråd och symaskin. Tyvärr har jag inte ärvt den talangen… alls.
    Nu får du ge Anton (älskar namnet, det passar perfekt) en puss på nosen – eller tanden;-)

  5. Å va avis jag blir, jag är verkligen ingen pyssel-mamma, lillen får nog nöja sig med köpes-saker, möjligtvis en egen-bakad tårta på födelsedagen kan det bli, om den ser något sålunda ätbar ut :). Vi får se.

  6. hej söta Freja !!
    men vad duktig du är…som har sytt så här fina och roliga maskerads kläder…! jag kan inte sy och gillar inte ens att sy…

    varma hälsningar till dig från det regniga Kalmar…marilena ! kram…

  7. Gulligt! Du kan ju du med! Själv är jag tacksam när jag fÃ¥r reda pÃ¥ att barnen ska ha nÃ¥gon utstyrsel mer än en dag innan den ska användas…

  8. Jag syr raka sömmar, som gardiner 😉 Fast numera gillar jag gardinfria fönster så nu slipper jag även de RAKA sömmarna.
    Va duktig och påhittig du är 🙂

  9. Dessa är ju helt fantastiska! Barn i regel älskar ju att klä ut sig, och du har så stor fantasi och kreativitet! Ofta krävs det mest av att bara tänka hur man praktiskt löser grunderna och sedan smyckar ut det lite :-). Och barn är sällan så kritiska till det vi gör som vi själva är…
    Hoppas kissen blir bättre ❤
    kramar om, Ann-Mari

  10. Skriv din kommentar här! Hej Freja! Vi är ju båda lika gamla/unga, dvs 49 år, och Du skrev och välkomnade mig så gulligt när jag satte igång i mars! 😀
    Tyvärr sprang våren iväg pga min åldrige far, men nu är jag på banan igen!
    Nu kommer jag inte in på min gamla blogg, Maria Magdalenas tankar, så jag fick göra om allt, så var kommer jag in å skriver mina inlägg?
    Är Du 61:a, månne?
    Jag har coolat ner nu, och kommer att ta min 50-onde födelsedag i augusti, med ny o snygg kjol, bruna ben, ett glatt smil och med hårmanen i en enda vild dans! Kram från Mia<3

Kommentera

