30 dagar

30 dagar, dag 1, Om mig själv!

Såg på en blogg en 30-dagars lista, med rubriker för 30 dagars blogg. Jag tyckte den var intressant så jag tänkte plocka in något från den i bland. Dag 1 ska handla om mig själv….

Jag jobbar en del med värdegrund, och det handlar mycket om att rannsaka sig själv och sin syn på saker och ting. Då passar det bra att ta ett steg tillbaka och försöka beskriva vem jag är!

Jag är kvinna, maka och mor, snart tant, För varje stadie jag inträtt i har jag skaffat en tatuering, som en initieringsrit. I min mobil ligger bilden jag tänker tatuera in när jag blir tant, men än har jag inte bokat tid för det. De andra stadierna kändes mer tydliga, särskilt maka och mor, där det finns exakta datum för när jag inträdde i den rollen. Men när blir jag tant?

Jag fyller snart 50 år, det kanske är en tantfaktor? Mina barn blir snart tonåringar, då lär de meddela mig om jag är tant… Jag väger lite för mycket utan att egentligen bry mig om det, får färga mitt hår allt oftare för att dölja det grå och jag har broddar på mig när det är halt ute. Tant?

På ett sätt fasar jag för att bli tant, jag ser hur ”tanter” osynliggörs i arbetslivet. På ett annat sätt ser jag fram emot det, tanter kan uttala sina åsikter högt och ljudligt utan att bli emotsagda, det skulle jag oxå vilja kunna göra!

Jag har två bilder av mig själv som tant, jag vill bli som Häxan Surtant, och jag vill bli en egen form av crazy cat Lady…. Men tänk om jag blir en grå, tyst och osynlig tant?

Finns det tantkurser att gå?

Här är min tanttatuering:

Imported from Pixbox

 

15 thoughts on “30 dagar, dag 1, Om mig själv!

  1. Har du inte hört det senaste!!

    Tanten är ett utrotningshotat släkte och om 10 år finns hon inte längre. Tycker du skall ändra det till mitt i livet tatuering istället!

    Undrar hur länge Viveka ska tänka……..jag väntar då med spänning!

    Ha en fin eftermiddag!
    Kram
    Helen

  2. VET DU VAD!!!! Jag hade länge exakt samma bild som en tilltänkt tatuering jag också!!!!! 🙂 Det blev dock en älva istället. Tycker dock att den är supergrym! Vilka andra tatueringsmotiv har du?

  3. Sv………..inte mina heller! Nu efter mammas hjärntumör har jag börjat säga kram när vi avslutar tfn samtalen och kära mor replikerar…………vid 76 års ålder. Men hon är ingen tant, min lilla mamma och inte ens mormor going on for 102……..klar i skulten, men tycker att livet är tråkigt………

    Nattinattikram

  4. Men enl en undersökning jag läste på Aftonbladet finns utdrag på min blogg ”Det är nu man ska vara lycklig” Åh där kära du är det ju så att 50 är den bästa tiden för oss jag insåg när jag läste den att det är ju jag jag är ju 50 vilken dag som helst!! åh i vissa saker så är jag redan 50!! Lyckliga jag 😉
    Så cool tauering påminner lite om en jag har i skallen som jag oxå vill göra!! Ha en fin dag/Z

  5. Gillar skarpt din tanttatuering.. om det nu kan kallas tant.. vet inte defintionen… =)
    Nu är det din tur att fortsätta stafetten.. gjort mitt och lutar mig tillbaka… =D
    Spännande att se fortsättningen….

  6. Gomorron……….
    Jag tycker att stafetten blev så bra och fler med mig, så frågan är om vi skall ta en runda till?

    Och då i omvänd ordning, du skriver ett lite längre eller två på varandra följande.
    Du bestämmer!

    Kramar
    Helen

  7. Tror vi får leka tanter på maskerad å sånt’… Dom finns inte, utrotningshotade (möjligtvis några i 30-årsåldern som vill leka vuxna och prudentliga…).. Mina kompisar som en del är upp till 75 år, det lååter ju waow, gammalt.. Men va f…n inte är dom några tanter inte.. Jag är ju mer än tio år äldre än du. Jag får inte ens respekt..Hmmrmm.. håller på att kolla upp ”staffetten” har inte fått ihop den än!? kramar från ” chicket ” Pihlan,, he-he-he…

Kommentera

