Barn / Bokrecension / Döskallar / Fotoutmaning / hyllvärmare / Inredning / Katter / Spänningsutmaning

Ofärdig, utslagen, gilla, Jordskalvsfågeln

Jag återvänder sakta till livet. Även om livet som utmattningsdeprimerad är rätt händelsefattigt och grått, är det ändå långt bättre än livet som utmattningsdeprimerad med förkylning…

Tisdagstemat den här veckan är Ofärdig.

Onsdagstema är Utslagen.

Torsdagstema är som vanligt vad jag gillar!

Så här kommer en kombo….

När jag var utslagen och mest låg i soffan med de här…

IMGP1937 tog barnen äntligen itu med vår ofärdiga tavelvägg… Vi gjorde ett försök tidigare i år, och la ut tavlor på golvet för att bestämma hur väggen skulle se ut. Då insåg vi att vi hade lite för få tavlor och fixade några till, men har inte kommit i gång med projektet, men här är den ofärdiga väggen utlagd på golvet, igen, nu med flera tavlor!IMGP2412Så idag gillar jag att jag från min soffa äntligen kan se den här personliga väggen, med en blandning av inköpt konst, gamla affischer, minnen från förr och konstverk av barnen. Den uppmärksamme ser att det fortfarande är några hål. En av de fina döskalletavlorna från Kiki Freese hade trasig upphängning, så ramen måste bytas innan den kommer upp och dottern är inte riktigt klar med en av sina bilder, så en ram hänger uppe med bara den svarta passepartouten på plats… Men jag gillar ändå!

IMGP2435 IMGP2434 IMGP2433

Andras ofärdiga bilder ser du HÄR!

Andras utslagna bilder ser du HÄR!

Vad andra gillar ser du HÄR!

Dags för en recension!

Jordskalvsfågeln av Susanna Jones

Jordskalvsfågeln

Det här är mitt val i Mias Spänningsutmaning för oktober månad. Det är en av mina hyllvärmare och jag har inget minne av när och varför jag en gång köpte den, Jag känner inte till författaren och jag har inte hört någon berätta om boken, jag valde den till Spänningsutmaningen enbart för att de recensionscitat som finns på fram och baksida beskriver den som en thriller.

Och det kanske är en thriller, men mest känns den drömsk, udda och lite förvirrad. Inte på något dåligt sätt. Har du sett Roman Polanskis film ”Repulsion”? Den här boken har inte alls en handling som liknar den, men på något sätt känns ändå stämningen i boken lite liknande den som är i filmen. Vad är sant och vad är falskt, vad är en dröm och vad är verklighet?

Huvudkaraktären Lucy är den som berättar och är därmed i centrum av hela berättelsen men är ändå nästan omöjlig att få grepp om, ännu svårare blir det att få grepp om de andra två huvudkaraktärerna Lily och Teiji. Normalt skulle det ha retat mig i en bok, men, precis som i ”Repulsion”, här snarare fascinerar det mig. Att jag inte kan greppa Lucy tror jag beror på att hon själv ser sig på ett sätt, men hennes omgivning verkar se henne på ett helt annat sätt, den kontrasten tycker jag är spännande.

Jag är glatt överraskad av den här boken, men tror inte jag kommer att leta efter fler böcker av författaren. Boken är mycket bättre än jag trodde, men inte så bra att den kommer att stanna kvar hos mig. Jag vet inte om författaren skrivit fler böcker och jag kommer inte heller att aktivt leta efter fler, men om du skulle stöta på den här boken tycker jag du ska ge den en chans!

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, ja.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nej.

Tre på tre: nej.

I november ska jag läsa Den förlorade symbolen av Dan Brown i Spänningsutmaningen! Det blir en rejäl utmaning eftersom jag läst först DaVincikoden och tyckte den var rätt kass, och sen Änglar och Demoner och tyckte den var ännu sämre… Ja, vet, jag är knasig som läser fast jag vet att jag inte gillar författaren, men den här boken är en present, så jag har i alla fall inte betalt för den…

31 tankar om “Ofärdig, utslagen, gilla, Jordskalvsfågeln

  1. Her fikk du samlet det hele med godt resultat! Godt du fikk hjelp med å få opp bildene på veggen, Ser fint ut! Fine pusekatten! -Margit-

    Gilla

  2. Skickligt att få till 3 teman i samma 🙂 väggen blev supersnygg, många fina bilder att vila ögonen på. Vi borde göra något liknande i vårt vardagsrum där vi har en tråkig vit vägg…

    Gilla

  3. Så snygg och personlig tavelväggen är! Och du är ju en mästare på kombon!
    Hoppas du piggnar till nu när förkylningen ger med sig!

    Gilla

  4. Hoppas du snart är fri från förkylningen! Du kan verkligen konsten att kombinera utmaningar i ett inlägg! Jättefin tavelvägg!

    Gilla

  5. Gillar verkligen Din tavel vägg blir inspirerad att försöka få till något liknande själv… men först ska det bli en vit vägg å det verkar svårast.

    Jag hoppas Din förkylning lämnar Dig nu, det räcker ju så väl med en sjukdom från helvetet än att behöva en extra djävulsk krydda.

    Gilla

  6. Skönt att du är på bättringsvägen. Härlig vägg ni fick till. Jag längtar efter någon som kommer in här och renoverar! För vi verkar inte få fingrarna ur 😀

    Gilla

  7. Men va härligt att du går på rätt håll 🙂 o va roligt att ha tavlor i olika form o från olika tider o personer är ju kul att titta på när man inte har nåt att göra o får sig alltid ett leende 🙂 härlig katt bild 🙂 kram på dig o njut av dagen

    Gilla

  8. Vad gossiga katterna är 🙂

    sv: Den där termometern som visade 40 grader ljög nog lite, det var nog ”bara” drygt 30 när vi var i Valencia. Nu ligger det runt 25 som mest på dagarna. Inte så farligt att åka till Spanien, alltså 🙂

    Gilla

  9. Tintintavlorna – nostalgi! Jag vill också ha en sån vägg men vi har bohyllor, DVD-skåp och 2 fönster i vardagsrummet så det finns inte plats. Fönstren gillar jag däremot 🙂

    Hoppas du får en riktigt fin och vilsam helg käraste du ❤

    Gilla

  10. Härligt att höra att du mår lite bättre! Tavelväggen blev jättefin! Jag har tänkt göra något liknande i ett antal år nu men än har inget hänt. Ska försöka följa i dina fotspår och göra slag i saken.=)

    Gilla

  11. Pingback: Människoskapad värme, novemberlista, skrämmande texter och Mosippan | Freja funderar

  12. Gillar skolplanscherna där på väggen. Har en hel del av dem nere i källaren men alla är på djur, nu har jag iofs ett helt hus att fylla upp väggarna med 🙂 Ha en fin helg!

    Gilla

  13. Att läsa en tredje bok av en författare jag inte gillar – jösses vad det skulle ta emot… Vill du ha något bra (eller i alla fall som jag tycker om) kan jag rekommendera Lehanes Patient 67, Smiths Barn 44, eller någon ur Hellbergs serie om kommissarie Wall.

    Gilla

  14. Härligt att du blev bättre! Och tavelväggen minns jag väl *ler* Vad fint det blir!!

    Som jag skrattade när jag läste vad du tyckte om Dan Brown.. Jag tyckte likadant. Så jag har inte läst fler av hans böcker..

    Kramar

    Gilla

  15. Pingback: Mina bokår 2014 och 2015! | Freja funderar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.